Callenberg, Lars-Anders (2017): Matematik – specialisering. Lund: Studentlitteratur, (s. 95-191).
Christersson, Malin (2015). Linjär Algebra med GeoGebra. Tillgänglig via Internet.
Läroplaner, kursplaner och övriga relevanta styrdokument från Skolverket.
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas från NCM, matematiklyftets lärportal etc (cirka 50 s).
Linjär algebra för ämneslärare
Om kursen
Syftet med kursen är att ge deltagarna förståelse för grundläggande begrepp och metoder inom linjär algebra. Centralt är användning av digitala hjälpmedel för att visualisera dessa begrepp och metoder. I kursen behandlas vidare hur linjär algebra kan kopplas till olika delar av gymnasieskolans matematik.
Kursen har en campusträff (heldag) samt tre zoomträffar.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att deltagaren ska fördjupa och bredda sina kunskaper inom linjär algebra samt tillämpa dessa kunskaper inom modellering.
Kursen behandlar linjära ekvationssystem, baser och koordinatsystem, linjer och plan i rummet, skalär- och vektorprodukt, matriser, linjära avbildningar, determinanter samt egenvärden och egenvektorer.
Dynamiska ritprogram används för att åskådliggöra viktiga begrepp inom linjär algebra och för att stärka begreppsförståelsen för det egna lärandet.
Speciell vikt läggs vid hur undervisning i linjär algebra kan ske inom gymnasiets kurser och hur denna matematiska gren leder till en rad viktiga tillämpningsområden och problemlösningsmetoder. Med hjälp av realistiska modelleringsuppgifter har kursdeltagaren möjlighet att utveckla sin förtrogenhet med dessa metoder.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NM192F Grundläggande analys för ämneslärare (godkänd)
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).