Månsson, Jonas & Nordbeck, Patrik (2014). Endimensionell analys, Särtryck Kapitel 1-8. Lund: Studentlitteratur (400 sidor).
Månsson, Jonas & Nordbeck, Patrik (2014). Övningar i Endimensionell analys, Särtryck Kapitel 1-8. Lund: Studentlitteratur (75 sidor).
Vetenskapliga artiklar och avhandlingar samt andra texter som hämtas från NCM, Skolverket, matematiklyftets lärportal etc. Tillkommer (ca 200 sidor).
Matematik för lärare, åk 7-9, Algebra och funktioner
Om kursen
Syftet med kursen är att ge deltagarna förståelse för grundläggande begrepp och metoder inom algebra och funktionslära. Centralt är användning av problem och problemlösning för att utveckla elevers kunskaper och förståelse kring algebrans begrepp och metoder.
Kursen består av två heldagsträffar på campus och tre halvdagsträffar online.
Kursen är den andra av två kurser som riktar sig till dig som vill undervisa i matematik, årskurs 7-9. Den första kursen är NM204F.
Kursinnehåll
Algebran studeras ur olika aspekter, såsom problemlösningsverktyg, generaliserad matematik, relationer och strukturer. Speciell vikt läggs vid den speciella typ av relationer som funktioner utgör, och deltagaren tränar att tolka grafer för bl a polynom-, potens-, absolutbelopps-, exponential-, logaritmfunktioner och trigonometriska funktioner samt att se samband med lösning av motsvarande ekvationer och olikheter. Deltagaren tränar också att analysera och manipulera trigonometriska uttryck och ekvationer samt att använda olika skrivsätt och algoritmer för komplexa tal vid lösning av komplexvärda ekvationer. I samband med polynomfunktioner behandlas faktorsatsen och vid lösning av polynomekvationer studeras polynomdivision. I samband med andragradskurvor behandlas också cirkeln, ellipsen och hyperbeln, med tillhörande begrepp samt respektive ekvation. Begreppet absolutbelopp studeras som matematisk definition, som ett avstånd och som funktion.
Deltagaren tränar också att själv formulera och utveckla matematiska problem samt att ge bedömningsförslag till dessa. Deltagaren studerar olika sätt att lösa problem där användningen av olika representationsformer betonas. Vidare analyserar och reflekterar deltagaren över olika kvaliteter på lösningar och modeller.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 4 samt förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare utan behörighetsgivande examen i någon av grundskolans årskurser 7-9, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden.
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).