Om kursen

Kursen riktar sig till lärare som vill undervisa eller undervisar i matematik, årskurs 7–9. Syftet med kursen är att ge studenterna förståelse för grundläggande begrepp och metoder inom algebra och funktionslära. Centralt är användning av problem och problemlösning för att utveckla elevers kunskaper och förståelse kring algebrans begrepp och metoder.

Kursen ges på halvfart, distans och innehåller varierande arbetsformer som föreläsningar, gruppövningar, litteraturseminarier och workshops. I varje delkurs genomför studenterna läraktiviteter i grupp och individuellt. Kursen har tre fysiska heldagsträffar på campus och två obligatoriska litteraturseminarier webbaserade halvdagsträffar på fasta tider.

Kursen är den andra av två fristående kurser som tillsammans motsvarar Matematik 45 hp för lärare i grundskolans åk 7–9. Matematik för lärare, åk 7-9, Algebra och funktioner 15 hp ges på höstterminer och även Grundläggande analys för ämneslärare 30 hp ges på höstterminer. Kurserna kan användas för utökad behörighet om du redan har en lärarexamen som är relevant.

Dessa kurser om 45 hp är även påbyggbara för utökad behörighet i Gymnasieskolan om 90 hp vid Malmö universitet. Med viss regelbundenhet finns kurser motsvarande 45-90 hp i matematik.
NM192F Grundläggande analys för ämneslärare 15 hp
NM198F Linjär algebra för ämneslärare 7,5 hp
NM199F Fördjupad analys för ämneslärare 15 hp
NM195F Diskret matematik för ämneslärare 7,5 hp

Beslut om utökad behörighet fattas av Skolverket. Läs mer om utökad behörighet på [Skolverket hemsida.]()

Kursinnehåll

Algebran studeras ur olika aspekter, såsom problemlösningsverktyg, generaliserad matematik, relationer och strukturer. Speciell vikt läggs vid den speciella typ av relationer som funktioner utgör, och deltagaren tränar att tolka grafer för bl a polynom-, potens-, absolutbelopps-, exponential-, logaritmfunktioner och trigonometriska funktioner samt att se samband med lösning av motsvarande ekvationer och olikheter. Deltagaren tränar också att analysera och manipulera trigonometriska uttryck och ekvationer samt att använda olika skrivsätt och algoritmer för komplexa tal vid lösning av komplexvärda ekvationer. I samband med polynomfunktioner behandlas faktorsatsen och vid lösning av polynomekvationer studeras polynomdivision. I samband med andragradskurvor behandlas också cirkeln, ellipsen och hyperbeln, med tillhörande begrepp samt respektive ekvation. Begreppet absolutbelopp studeras som matematisk definition, som ett avstånd och som funktion.

Deltagaren tränar också att själv formulera och utveckla matematiska problem samt att ge bedömningsförslag till dessa. Deltagaren studerar olika sätt att lösa problem där användningen av olika representationsformer betonas. Vidare analyserar och reflekterar deltagaren över olika kvaliteter på lösningar och modeller.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 4 samt förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare utan behörighetsgivande examen i någon av grundskolans årskurser 7-9, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden.

Urval

34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt