Borén, Thomas (red.) (2017). Urban utveckling och interaktion. Svenska Sällskapet för Antropologi och Geografi (SSAG). (25 s) (Tillgänglig på internet).
Dessen Jankell, Lotta & Örbring, David (red.) (2020). Geografididaktik för lärare 4–9. Gleerups 1:a utgåvan (245 s).
Jonas, Andrew E. G.; McCann, Eugene & Thomas, Mary (2015). Urban geography: A critical introduction. Wiley-Blackwell. (384 s) (Tillgänglig som E-bok).
Knox, Paul & Marston, Sallie (2014, 2015). Human Geography: Places and Regions in Global Context. Pearson. 6:e eller 7:e utgåvan (210 s).
Lambert, David & Morgan, John (2010). Teaching geography 11-18. A conceptual approach. Open University Press. (192 s) (Tillgänglig som E-bok).
Listerborn, Carina (red.) (2014). Strategier för att hela en delad stad. Samordnad stadsutveckling i Malmö. Malmö University Publications in Urban Studies 16. (136 s) (Tillgänglig via Malmö University Electronic Publishing).
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet – Lgr22. (2022). Skolverket (Tillgänglig på internet).
Olsson, Krister & Nilsson, Daniel (red.) (2014). Det förflutna i framtidens stad: tankar om kulturarv, konsumtion och hållbar stadsutveckling. Nordic Academic Press (205 s).
Rönnlund, Maria & Tollefsen, Aina (2016). Rum – Samhällsvetenskapliga perspektiv. Liber. 1:a utgåvan (206 s).
Sanderoth, Ingrid; Båth, Sten & Werner, Margit (2020). Plats-identitet-lärande: Närområden och känsla av sammanhang. Studentlitteratur. 3:e utgåvan (368 s).
Vetenskapliga artiklar och material tillkommer (ca 300 s) (Tillhandahålls vid kursstart).
Geografi för ämneslärare: Staden och dess omgivningar
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper i geografi med fokus på staden och dess omgivningar, ur ett lokalt, regionalt och globalt perspektiv. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla ämnesdidaktiska kunskaper, färdigheter och förmågor för skolundervisning.
Urbaniseringsprocesser studeras och problematiseras genom att titta närmare på följande: städers uppkomst och lokalisering, relationen mellan stad och land under olika tidsperioder, bebyggelseutveckling och bosättningsmönster i olika delar av världen samt tillväxt och stagnation i städers utveckling i relation till människans verksamheter.
Stor vikt läggs vid urbangeografiska uttryck och processer i form av städers lokalisering och funktion, urbanisering, bebyggelseutveckling och stadsplaneringstraditioner under olika perioder samt ekonomiska och sociala processer. Kopplat till detta belyses även hållbar utveckling, intressekonflikter, demokrati och delaktighet.
Utifrån ett hållbarhetsperspektiv läggs även stor vikt vid hur man kan använda ekosystemtjänster och ekosystembaserad klimatanpassning i stadsplanering för att ta vara på de tjänster som ekosystem ger människan och på detta sätt öka människans välfärd och livskvalitet.
Användning av fjärranalys- och kartmaterial för fördjupad analys och presentation av spatiala och temporala geografiska förhållanden och processer studeras. Avsikten är att få en översikt av hur flygbilder, satellitdata, kartor och geografiska informationssystem (GIS) kan användas för sådana analyser och presentationer.
De didaktiska frågorna om vem man undervisar för, vad man undervisar, hur man undervisar och varför man undervisar om ett visst innehåll studeras på en fördjupad nivå, med utgångspunkt i läroplanen och med fokus på ovanstående innehåll.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).