Program, grundnivå
300 hp
Malmö | dagtid | 100%
1 september 2025 - 9 juni 2030
Öppen för sen anmälan
Anmäl dig via antagning.se

Annat tillfälle, ort eller studietakt

Malmö | dagtid | 100%
31 augusti 2026 - 8 juni 2031
Anmälan öppnar 16 mars
Förutom ämnesstudierna, som varit jättebra, uppskattar jag att didaktiken integreras med vårt ämne. Våra lärare delar med sig av sina erfarenheter från arbetslivet

Cajsa Jörnvi, student

Om utbildningen

Ämneslärarprogrammet leder till en ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, i de ämnen som ingår i examen. Utbildningen ger dig en bra grund att stå på i ditt framtida arbete med att stimulera ungas utveckling och lärande. Som blivande lärare utvecklar du din interkulturella kompetens och förmåga att undervisa unga med olika bakgrund.

Ämneslärarens arbetsuppgifter

En legitimerad ämneslärare har det övergripande ansvaret för undervisningen inom sitt ämnesområde och bedömer, planerar, genomför och utvärderar elevernas lärande i samarbete med skolans personal.

Arbetet som ämneslärare är socialt och du har kontakt med människor i alla åldrar, från elever och deras föräldrar till medarbetare, i klassrum och skolmiljön. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att undervisa elever i både grupper och individuellt, sätta betyg, och anpassa undervisningen efter elevernas individuella behov. Du arbetar aktivt med skolans värdegrund i undervisningen och bemötandet av elever.

Ämneslärare deltar i planerings- och utvecklingsarbete, både inom sitt ämnesområde och i skolans övergripande pedagogiska arbete. Arbetet som ämneslärare innebär även att samverka i arbetslag med andra lärare, skolledare, elevhälsoteam och vårdnadshavare för att skapa en trygg och stimulerande lärmiljö.

Teoretisk och praktisk grund

Under ämneslärarutbildningen varvas ämnes- och ämnesdidaktiska kurser med studier i utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) och praktiska moment genom verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Redan under första terminen får du känna på din framtida yrkesroll på en skola. Du gör din verksamhetsförlagda utbildning om 30 hp på en skola där du får insikter i skolans verksamhet och vad läraryrket innebär. Den verksamhetsförlagda utbildningen sker under ledning av erfarna lärare och handledare genom hela utbildningen.

Under VFU tränar du bland annat på att undervisa och bedöma elevernas lärande utifrån ett elevcentrerat förhållningssätt med hänsyn till deras behov, resurser och förutsättningar. Du har också under hela din utbildning möjligheter att diskutera och reflektera över situationer du möter under VFU.

Utbildningsvetenskaplig kärna handlar om områden som skolväsendets historia, skolans värdegrund, didaktik, utveckling och lärande, specialpedagogik, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, samt bedömning och betygsättning.

Studera utomlands en termin

Som student har du många möjligheter till utlandsstudier, eftersom Malmö universitet har avtal med partneruniversitet över hela världen. På ämneslärarutbildningen kan du ansöka om utbytesstudier termin fyra, sju eller åtta.

Ämneskombinationer med samhällskunskap som förstaämne

  • Engelska
  • Historia (behörighetskrav Historia 1b alternativt Historia 1a1+1a2 eller HiA)
  • Religion
  • Idrott (behörighetskrav Idrott och hälsa 1 eller motsvarande kunskaper, Matematik 2a /2b /2c, Naturkunskap 2 (kan ersättas av Biologi 1+Fysik 1a alternativt Fysik 1b1+1b2+Kemi 1 eller IdhA, MaB, NkB (kan ersättas av BiA+FyA+KeA))
  • Svenska som andraspråk

Ämneskombinationerna ges under förutsättning att det finns tillräckligt antal sökande. Urval sker utifrån avklarade högskolepoäng inom programmet.

Efter examen

Ämneslärarutbildningen har två inriktningar. I inriktningen mot grundskolans årskurs 7–9 studerar du två eller tre ämnen under 4 till 4,5 år. I inriktningen mot gymnasieskolan studerar du två ämnen under 5 år.

Med en examen för gymnasieskolan blir du utöver gymnasieskolan också behörig att undervisa i årskurs 7–9 i de ämnen som ingår i din examen, om ämnet finns i grundskolan.

Oavsett examensinriktning (årskurs 7–9 eller gymnasieskolan) blir du behörig att undervisa inom vuxenutbildningen på motsvarande nivå och i motsvarande ämnen.

För att bli legitimerad ämneslärare krävs en lärarexamen samt att du uppfyller de behörighetskrav som Skolverket ställer.

Kurser inom programmet

Start höst 2025 | Malmö helfart

Höst 2025 - Termin 1

Vår 2026 - Termin 2

Höst 2026 - Termin 3


Courses within the specialization subject. See the respective specialization subject below.

Vår 2027 - Termin 4


Courses within the specialization subject. See the respective specialization subject below.

Höst 2027 - Termin 5

Vår 2028 - Termin 6

Höst 2028 - Termin 7


Courses within the specialization subject. See the respective specialization subject below.

Vår 2029 - Termin 8

Höst 2029 - Termin 9

Vår 2030 - Termin 10

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Samhällskunskap 2, Engelska 6 
Observera att ytterligare behörighetskrav kan finnas för det ämne du väljer under utbildningen.

Urval

66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet

Cajsa vill väcka tankar

Tänk att kunna ge kunskap för livet, alldeles gratis. Vistelsen som au pair efter studenten stärkte Cajsa Jörnvis intresse för samhällsfrågor. Nu vill hon väcka egna tankar hos eleverna.

Cajsa vill väcka tankar

Tänk att kunna ge kunskap för livet, alldeles gratis. Vistelsen som au pair efter studenten stärkte Cajsa Jörnvis intresse för samhällsfrågor. Nu vill hon väcka egna tankar hos eleverna.

– På den sida av gatan där jag bodde i Florida låg stora villor, på den andra var det jättefattigt. Det var slående och gjorde mig intresserad av att diskutera samhällsfrågor, tankar och idéer.

Cajsa Jörnvi har samhällskunskap som förstaämne och det lutar att hon väljer engelska som sitt andraämne. 

Samhällskunskap ett föränderligt ämne

Hon lockas över att ”alldeles gratis” kunna förmedla allmänbildning och kunskaper som eleverna förhoppningsvis behåller och har glädje över hela livet. Samhällskunskap är ett föränderligt och ständigt aktuellt ämne, tycker Cajsa som trivs med utbildningen:

– Förutom ämnesstudierna, som varit jättebra, uppskattar jag att didaktiken integreras med vårt ämne. Det är det bästa med utbildningen. Våra lärare delar med sig av erfarenheter som lärare både från skolan och nu på universitet.

En stor inspiration är att se när ”polletten trillar ner” hos eleverna. Men som lärare vill Cajsa Jörnvi förmedla inte bara kunskap.

– Det är inte låst. Det är viktigt att stimulera egna tankar och åsikter och känslan att alla kan vara med och påverka.

Kontakt

För mer information om utbildningen:

lsvagledning@mau.se