Höst 2026 - Termin 3
- Moderna språk läses i Lund höstterminen 2026
Vår 2027 - Termin 4
- Moderna språk läses i Lund vårterminen 2027
Höst 2028 - Termin 7
- Moderna språk läses i Lund höstterminen 2028
Förutom ämnesstudierna, som varit jättebra, uppskattar jag att didaktiken integreras med vårt ämne. Våra lärare delar med sig av sina erfarenheter från arbetslivet
Cajsa Jörnvi, student
Ämneslärarprogrammet leder till en ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, i de ämnen som ingår i examen. Utbildningen ger dig en bra grund att stå på i ditt framtida arbete med att stimulera ungas utveckling och lärande. Som blivande lärare utvecklar du din interkulturella kompetens och förmåga att undervisa unga med olika bakgrund.
En legitimerad ämneslärare har det övergripande ansvaret för undervisningen inom sitt ämnesområde och bedömer, planerar, genomför och utvärderar elevernas lärande i samarbete med skolans personal.
Arbetet som ämneslärare är socialt och du har kontakt med människor i alla åldrar, från elever och deras föräldrar till medarbetare, i klassrum och skolmiljön. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att undervisa elever i både grupper och individuellt, sätta betyg, och anpassa undervisningen efter elevernas individuella behov. Du arbetar aktivt med skolans värdegrund i undervisningen och bemötandet av elever.
Ämneslärare deltar i planerings- och utvecklingsarbete, både inom sitt ämnesområde och i skolans övergripande pedagogiska arbete. Arbetet som ämneslärare innebär även att samverka i arbetslag med andra lärare, skolledare, elevhälsoteam och vårdnadshavare för att skapa en trygg och stimulerande lärmiljö.
Under ämneslärarutbildningen varvas ämnes- och ämnesdidaktiska kurser med studier i utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) och praktiska moment genom verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Redan under första terminen får du känna på din framtida yrkesroll på en skola. Du gör din verksamhetsförlagda utbildning om 30 hp på en skola där du får insikter i skolans verksamhet och vad läraryrket innebär. Den verksamhetsförlagda utbildningen sker under ledning av erfarna lärare och handledare genom hela utbildningen.
Under VFU tränar du bland annat på att undervisa och bedöma elevernas lärande utifrån ett elevcentrerat förhållningssätt med hänsyn till deras behov, resurser och förutsättningar. Du har också under hela din utbildning möjligheter att diskutera och reflektera över situationer du möter under VFU.
Utbildningsvetenskaplig kärna handlar om områden som skolväsendets historia, skolans värdegrund, didaktik, utveckling och lärande, specialpedagogik, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, samt bedömning och betygsättning.
Som student har du många möjligheter till utlandsstudier, eftersom Malmö universitet har avtal med partneruniversitet över hela världen. På ämneslärarutbildningen kan du ansöka om utbytesstudier termin fyra, sju eller åtta.
Ämneskombinationerna ges under förutsättning att det finns tillräckligt antal sökande. Urval sker utifrån avklarade högskolepoäng inom programmet.
Ämneslärarutbildningen har två inriktningar. I inriktningen mot grundskolans årskurs 7–9 studerar du två eller tre ämnen under 4 till 4,5 år. I inriktningen mot gymnasieskolan studerar du två ämnen under 5 år.
Med en examen för gymnasieskolan blir du utöver gymnasieskolan också behörig att undervisa i årskurs 7–9 i de ämnen som ingår i din examen, om ämnet finns i grundskolan.
Oavsett examensinriktning (årskurs 7–9 eller gymnasieskolan) blir du behörig att undervisa inom vuxenutbildningen på motsvarande nivå och i motsvarande ämnen.
För att bli legitimerad ämneslärare krävs en lärarexamen samt att du uppfyller de behörighetskrav som Skolverket ställer.
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Samhällskunskap 2, Engelska 6
Observera att ytterligare behörighetskrav kan finnas för det ämne du väljer under utbildningen.
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Tänk att kunna ge kunskap för livet, alldeles gratis. Vistelsen som au pair efter studenten stärkte Cajsa Jörnvis intresse för samhällsfrågor. Nu vill hon väcka egna tankar hos eleverna.
Tänk att kunna ge kunskap för livet, alldeles gratis. Vistelsen som au pair efter studenten stärkte Cajsa Jörnvis intresse för samhällsfrågor. Nu vill hon väcka egna tankar hos eleverna.
– På den sida av gatan där jag bodde i Florida låg stora villor, på den andra var det jättefattigt. Det var slående och gjorde mig intresserad av att diskutera samhällsfrågor, tankar och idéer.
Cajsa Jörnvi har samhällskunskap som förstaämne och det lutar att hon väljer engelska som sitt andraämne.
Hon lockas över att ”alldeles gratis” kunna förmedla allmänbildning och kunskaper som eleverna förhoppningsvis behåller och har glädje över hela livet. Samhällskunskap är ett föränderligt och ständigt aktuellt ämne, tycker Cajsa som trivs med utbildningen:
– Förutom ämnesstudierna, som varit jättebra, uppskattar jag att didaktiken integreras med vårt ämne. Det är det bästa med utbildningen. Våra lärare delar med sig av erfarenheter som lärare både från skolan och nu på universitet.
En stor inspiration är att se när ”polletten trillar ner” hos eleverna. Men som lärare vill Cajsa Jörnvi förmedla inte bara kunskap.
– Det är inte låst. Det är viktigt att stimulera egna tankar och åsikter och känslan att alla kan vara med och påverka.