Om kursen

Kurs | 7,5 hp

Kursen syftar till att deltagarna ska utveckla specialpedagogiska kunskaper och undervisningskompetens i relation till områdena kommunikation, språk och matematik i förskola.

Olika specialpedagogiska perspektiv och dess möjliga konsekvenser för synen på normaliteter, delaktighet och inkludering i förskolans verksamhet belyses. Specialpedagogik på individ-, grupp- och organisationsnivå diskuteras. Vidare behandlas möjligheter och hinder i förskolans undervisning för alla och varje barns lärande och utveckling i språk, kommunikation och matematik.

I kursen ingår att planera, värdera och dokumentera undervisning som är utformad för alla och anpassad till varje barn. Deltagarnas egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.

Kursen som är kostnadsfri består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier samt verksamhetsanknutna uppgifter mellan träffarna. 

Huvudmän som vill anordna en kurs för sina anställda är välkomna att kontakta universitetet genom projektledare nedan. I samråd kommer vi överens om startdatum, studietakt och antal deltagare för kursen.

Förskolekurser i kommunen (Skolverket)

Kursplan