Höst 2027 - Termin 3
- Moderna språk läses i Lund höstterminen 2027
Vår 2028 - Termin 4
- Moderna språk läses i Lund vårterminen 2028
Höst 2029 - Termin 7
- Moderna språk läses i Lund höstterminen 2029
Min uppgift är att öppna för att litteratur och språk är roligt, intressant och nödvändigt
Viola Steen, student
Ämneslärarprogrammet leder till en ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, i de ämnen som ingår i examen. Utbildningen ger dig en bra grund att stå på i ditt framtida arbete med att stimulera ungas utveckling och lärande. Som blivande lärare utvecklar du din interkulturella kompetens och förmåga att undervisa unga med olika bakgrund.
En legitimerad ämneslärare har det övergripande ansvaret för undervisningen inom sitt ämnesområde och bedömer, planerar, genomför och utvärderar elevernas lärande i samarbete med skolans personal.
Arbetet som ämneslärare är socialt och du har kontakt med människor i alla åldrar, från elever och deras föräldrar till medarbetare, i klassrum och skolmiljön. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att undervisa elever i både grupper och individuellt, sätta betyg, och anpassa undervisningen efter elevernas individuella behov. Du arbetar aktivt med skolans värdegrund i undervisningen och bemötandet av elever.
Ämneslärare deltar i planerings- och utvecklingsarbete, både inom sitt ämnesområde och i skolans övergripande pedagogiska arbete. Arbetet som ämneslärare innebär även att samverka i arbetslag med andra lärare, skolledare, elevhälsoteam och vårdnadshavare för att skapa en trygg och stimulerande lärmiljö.
Under ämneslärarutbildningen varvas ämnes- och ämnesdidaktiska kurser med studier i utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) och praktiska moment genom verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Redan under första terminen får du känna på din framtida yrkesroll på en skola. Du gör din verksamhetsförlagda utbildning om 30 hp på en skola där du får insikter i skolans verksamhet och vad läraryrket innebär. Den verksamhetsförlagda utbildningen sker under ledning av erfarna lärare och handledare genom hela utbildningen.
Under VFU tränar du bland annat på att undervisa och bedöma elevernas lärande utifrån ett elevcentrerat förhållningssätt med hänsyn till deras behov, resurser och förutsättningar. Du har också under hela din utbildning möjligheter att diskutera och reflektera över situationer du möter under VFU.
Utbildningsvetenskaplig kärna handlar om områden som skolväsendets historia, skolans värdegrund, didaktik, utveckling och lärande, specialpedagogik, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, samt bedömning och betygsättning.
Som student har du många möjligheter till utlandsstudier, eftersom Malmö universitet har avtal med partneruniversitet över hela världen. På ämneslärarutbildningen kan du ansöka om utbytesstudier termin fyra, sju eller åtta.
Ämneskombinationerna ges under förutsättning att det finns tillräckligt antal sökande. Urval sker utifrån avklarade högskolepoäng inom programmet. Kurserna i moderna språk är förlagda till Lund.
Ämneslärarutbildningen har två inriktningar. I inriktningen mot grundskolans årskurs 7–9 studerar du två eller tre ämnen under 4 till 4,5 år. I inriktningen mot gymnasieskolan studerar du två ämnen under 5 år.
Med en examen för gymnasieskolan blir du utöver gymnasieskolan också behörig att undervisa i årskurs 7–9 i de ämnen som ingår i din examen, om ämnet finns i grundskolan.
Oavsett examensinriktning (årskurs 7–9 eller gymnasieskolan) blir du behörig att undervisa inom vuxenutbildningen på motsvarande nivå och i motsvarande ämnen.
För att bli legitimerad ämneslärare krävs en lärarexamen samt att du uppfyller de behörighetskrav som Skolverket ställer.
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Observera att ytterligare behörighetskrav kan finnas för de ämnen du väljer under utbildningen
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Viola Sten ska bli gymnasielärare i svenska och medie- och kommunikationsvetenskap. Hon har tidigare frilansat som journalist men hon har också jobbat som elevassistent i skolan.
Viola Sten ska bli gymnasielärare i svenska och medie- och kommunikationsvetenskap. Hon har tidigare frilansat som journalist men hon har också jobbat som elevassistent i skolan.
– Jag har alltid lockats av språk och det kommunikativa i språk. Där finns även en maktaspekt så att den som kan tala och skriva på ett annat sätt kan ta sig fram i samhället. Språk utvecklas hela tiden och vi är med och producerar denna förändring.
– Jag menar även att svenskämnet är speciellt då det är gränsöverskridande och man kan jobba tematiskt med skolans alla ämnen. Det gör det spännande och mångdimensionellt.
– Jag gillar även den sociala delen av yrket och få närmare kontakt med unga människor som är på väg. Det är stor dynamik i ett klassrum med så mycket olika människor vilket läraren måste hantera. Läraryrket är samtidigt kreativt, där jag som lärare väljer ingångar och undervisningsmetoder och den ena dagen är inte den andra lik.
Min uppgift är att öppna för att litteratur och språk är roligt, intressant och nödvändigt. Men vem har sagt att det är lätt, däri ligger utmaningen. Jag skulle gärna jobba på Folkhögskola eller Komvux med äldre ungdomar eller vuxna.
– Jag vill vara med och höja svenskämnets och läraryrkets status. Vilken annan yrkesgrupp skulle acceptera att den hela tiden ifrågasattes och togs ifrån de verktyg som är redskapen för en bra undervisning?