Kakor
Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
- Forskarskolor
- Forskningsämnen
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskning i fokus
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
-
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
- Plattformar, nätverk och projekt
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
-
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
- Fakulteter och institutioner
-
- Kontakta oss
- Kontakta oss
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
- Musikverksamhet
- Alumni & vänner
-
- Akademiska högtider
- Akademiska högtider
- Jubileum 2023
Barndom och pedagogik (ChEd)
Barndom och pedagogik
Forskargruppen Barndom och pedagogik (Childhood and Education) fokuserar på en mångfald av frågor som berör barndom och utbildning. Forskarna är intresserade av barns livsvillkor, både idag, historiskt, i Sverige och globalt.
Forskargruppen intresserar sig för hur olika aktörer och institutioner bidrar till att forma barns liv –föräldrar, lärare, förskollärare och fritidslärare –familjen, skolan och förskolan, och hur barn förhåller sig till detta formande, samt själva formar sina liv.
Forskningens centrala utgångspunkter
- Barns intressen och rättigheter
- Synen på barnen som aktiva och kompetenta
Forskningsområden
Forskningen erbjuder kritiska perspektiv på barn, barndom och utbildning genom att belysa områden som:
- Barn och digitala medier i fritidshemmet
- Barns kultur och villkor för identitetsskapande
- Förskolans möte med miljö-och klimatförändringar
- Barns erfarenheter av migration och integration
- Perspektiv på lek
- Samverkansfrågor inriktade på pedagogik och didaktik
- Specialpedagogiska frågeställningar
Sidan senast uppdaterad: 2023-10-10