Marie-Louise Möllerberg
Fakultet/institution:
Forskningsämne:

Om projektet

Med en åldrande befolkning och en ökande efterfrågan på äldreomsorg är det viktigare än någonsin att kunna investera i de initiativ som bidrar till äldres välbefinnande och hälsa samt motverkar sjukdom och ohälsa. För att kunna göra prioriteringar av rätt insatser, både till de grupper som är i störst behov av dem och för att kunna prioritera de mest effektiva insatserna, krävs tillförlitliga beslutsunderlag. Ett exempel på sådant beslutsunderlag skulle kunna vara mått på äldres välbefinnande. Bra verktyg för detta saknas dock, vilket gör det omöjligt att veta vilka personer eller grupper som är i störst behov av tjänster, produkter och insatser samt vilka tjänster, produkter eller insatser som mest effektivt bidrar till bättre välbefinnande bland äldre. Syftet med projektet är att fylla detta gap genom att utveckla ett verktyg för att på ett tillförlitligt sätt kunna mäta äldres välbefinnande.