Social validering - en studie om nyanlända barn och ungdomars socialisationsprocess
Fakta
- Kontaktperson:
- Dawan Raoof
- Finansiär:
-
- Fakulteten för hälsa och samhälle
- Ansvarig vid Mau:
- Dawan Raoof
- Projektperiod:
- 01 januari 2024 - 31 december 2026
- Fakultet/institution:
- Forskningsmiljö:
- Forskningsämne:
Om projektet
Något förenklat kan ’validering’ översättas med att bekräfta något som giltigt. På liknande sätt kan begreppet ’social validering’ förstås i term av en process där individers beteenden, tankar, övertygelser, och/eller känslor bedöms som ”socialt giltiga” dvs. som begripliga, korrekta, lämpliga eller värdefulla i en viss situation.
Social validering är en del av den mer omfattande och långvariga socialisationsprocessen där individer - genom att internalisera kollektivets normer, värderingar och beteendemönster - formas till fullvärdiga medlemmar av den egna gemenskapen. Social validering kan ses som en mer omedelbar process där individer aktivt söker godkännande och anpassar sig till gruppens förväntningar. Det kan också betraktas som "kollektivets feedback" på hur väl individen har internaliserat gemensapens normer och värderingar.
Analyserna i denna studie tar avstamp i ett etnografiskt insamlat datamaterial från ett HVB-hem för ensamkommande barn och ungdomar. Dessa HVB-hem är tänkta att fungera som ”hemliknande” arenor för nyanlända barns och ungdomars socialisation, där de ska introduceras för de normer och värderingar som möjliggör för dem att i framtiden leva ett självständigt och integrerat liv i det svenska samhället. Fokus i denna studie kommer framför allt att riktas mot hur personalen i sitt integrationsfrämjande samhällsuppdrag validerar olika beteenden, idéer eller prestationer hos de ensamkommande barnen och ungdomarna.