Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
- Alumni & vänner
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE (LS) | Seminarium
När blir flerspråkighet en resurs?
Fredag 7 mars, 14:00 - 15:30
Rönnbladsgatan 1B C548

Enligt läroplanen ska undervisningen utgå från elevernas bakgrunder och tidigare erfarenheter. Dessa bakgrunder innefattar även språkliga resurser, dvs alla olika uttryckssätt som eleverna har utvecklat och som tillsammans bildar en språklig repertoar.
Studie av transspråkande presenteras
Cristina Nordman, vetenskaplig utvecklingsledare på Pedagogisk Inspiration, har i sin avhandling tillsammans med fyra lärare i årskurs 6 och 7 undersökt vilka möjligheter och begränsningar det finns för att organisera ämnesundervisning, så att elevernas språkliga repertoarer blir resurser för deras kunskapsutveckling. De prövade pedagogiskt transspråkande. Samtliga elever hade ett annat språk än svenska som sitt förstaspråk, flertalet av dem var födda i Sverige och deras skolspråk var svenska. De representerade med andra ord en vanlig elevgrupp i Malmös skolor.På seminariet presenterar Cristina resultat från avhandlingsstudien och bjuder in till diskussion där resultaten kan speglas i seminariedeltagarnas egna erfarenheter och verksamheter.
Målgrupp
Seminariet vänder sig till alla i grundskola och gymnasieskola, som är intresserade av flerspråkighetens möjligheter.
Medverkande
Cristina Nordman, vetenskaplig utvecklingsledare på PI i Malmö.
Anmälan
Boka din plats senast 4 mars.
Anmälan till seminariet om flerspråkighet
Dela sidan