När blir flerspråkighet en resurs?

Enligt läroplanen ska undervisningen utgå från elevernas bakgrunder och tidigare erfarenheter. Dessa bakgrunder innefattar även språkliga resurser, dvs alla olika uttryckssätt som eleverna har utvecklat och som tillsammans bildar en språklig repertoar.

Studie av transspråkande presenteras

Cristina Nordman, vetenskaplig utvecklingsledare på Pedagogisk Inspiration, har i sin avhandling tillsammans med fyra lärare i årskurs 6 och 7 undersökt vilka möjligheter och begränsningar det finns för att organisera ämnesundervisning, så att elevernas språkliga repertoarer blir resurser för deras kunskapsutveckling. De prövade pedagogiskt transspråkande. Samtliga elever hade ett annat språk än svenska som sitt förstaspråk, flertalet av dem var födda i Sverige och deras skolspråk var svenska. De representerade med andra ord en vanlig elevgrupp i Malmös skolor.På seminariet presenterar Cristina resultat från avhandlingsstudien och bjuder in till diskussion där resultaten kan speglas i seminariedeltagarnas egna erfarenheter och verksamheter.

Målgrupp

Seminariet vänder sig till alla i grundskola och gymnasieskola, som är intresserade av flerspråkighetens möjligheter.

Medverkande

Cristina Nordman, vetenskaplig utvecklingsledare på PI i Malmö.

Anmälan

Boka din plats senast 4 mars.
Anmälan till seminariet om flerspråkighet