Författaren och journalisten Patrik Lundberg blir hedersdoktor vid Fakulteten för kultur och samhälle, Malmö universitet. Motiveringen beskriver honom som ett levande exempel på den betydelse akademiska studier kan ha för studenter som växer upp i studieovana miljöer.

– Jag var den första i min familj som gick gymnasiet. Bara det var ett stort steg. Att flytta från Sölvesborg till Malmö var nästa steg. Att sedan börja i akademin där jag upplevde att de flesta andra kunde koderna var förvirrande, säger Patrik Lundberg.

Redan i grundskolan blev Patrik Lundberg uppmuntrad av sina lärare att studera vidare.  På Malmö universitet har han studerat medie- och kommunikationsvetenskap, MKV, vid Institutionen för kultur, konst och kommunikation, K3, och genusvetenskap. Han uppskattar att motiveringen lyfter hur viktigt det är att locka studenter från studieovana hem. Genom breddad rekrytering kan alla unga vuxna få möjligheten att nå sin fulla potential, menar Lundberg.

– Det är något jag brinner för. En viss klasstillhörighet ska inte hindra dig från att göra något helt annat. Det fanns ett klassperspektiv i utbildningen på MKV som lade grunden för allt det jag gör i dag, säger Patrik Lundberg.

Skrev Fjärilsvägen

Patrik Lundberg är reporter och krönikör på Dagens Nyheter. För de flesta är han nog mest känd för den hyllade romanen Fjärilsvägen, som är en kärleksförklaring till hans mor men också en berättelse om det svenska klassamhället. Förra året läste studenter vid Malmö universitet romanen i bokcirklar och Patrik Lundberg deltog sedan i ett offentligt författarsamtal vid lärosätet.

– Boken tar inte slut bara för jag har skrivit klart den. Läsningen blir en del av romanen och samtalen om den betyder mycket för mig. Studenterna kom från olika utbildningar och hade olika bakgrund. Några hade samma som jag, andra en helt annan. Jag blev så glad att studenter möttes över gränser, säger Patrik Lundberg.

Ger tillgång till andras världar

Kulturen kan, menar han, ge tillgång till världar som inte är den egna. Den ger dig möjlighet att tänka andras tankar, känna andras känslor. Han målar upp en bild av hur litteraturen kan förflytta dig in i ett styrelserum, en tingsrätt, i en universitetsmiljö – in i Bryssel, oavsett om du bor långt ute på landet eller i storstan.

Tacksam över vad han lärde sig som student fortsätter Patrik Lundberg gärna kontakten med Malmö universitet som hedersdoktor.

– På K3 jobbar man med både teori och gestaltning, att läsa och att göra hänger ihop. Det är det som gjort att jag nått dit jag velat nå. För varje sida jag skrivit har jag kanske läst 200. Det jag skriver hänger ihop med teorierna, säger Patrik Lundberg.

Som student på MKV såg han en alternativ väg som forskare framför sig, men valet föll ändå på journalistiken och skrivandet.

– Därför betyder det extra mycket för mig att nu fått in en fot i akademin genom att bli hedersdoktor, säger Patrik Lundberg.

Text: Magnus Jando