Som en av tre utbildningar i landet får Malmö universitets fastighetsmäklarutbildning betyget Hög kvalitet i en granskning av Universitetskanslerämbetet (UKÄ).

— Det är oerhört glädjande att vi får ett kvitto på att vårt hårda arbete varit lyckosamt. Det är resultatet av ett medvetet arbete under många år där vi varit noga med både den akademiska och den professionsrelaterade dimensionen, säger Ola Jingryd, ansvarig för programmet i fastighetsförmedling vid Malmö universitet.

Tio granskade utbildningar

Det är totalt tio utbildningar som ingår i denna första granskning som UKÄ gör av fastighetsmäklarutbildningar. Ingår gör högskoleutbildningar såväl som uppdragsutbildningar som uppfyller villkoren för registrering som fastighetsmäklare. Besluten är baseras på yttranden från en bedömargrupp som bland annat utgått från lärosätenas självvärdering.

Programmet vid Malmö universitet är en kandidatutbildning med ett tvärvetenskapligt huvudområde, men samtidigt en professionsutbildning som syftar till att man ska kunna arbeta som fastighetsmäklare

— Vi sätter fokus både på att det akademiska och professionsrelaterade ska hålla hög kvalitet, samtidigt som utbildningen har en bredare relevans på arbetsmarknaden, säger Ola Jingryd.

Granskningen bedömer om lärarnas vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym och innehåll, och om lärarnas kompetens nyttjas så att studenterna kan uppnå målen för utbildningen. Vidare bedöms om utbildningen ger studenten förmåga att bland annat göra självständiga och kritiska bedömningar, och att formulera och lösa problem.

Uppfyller mål
Malmö universitets program fastighetsförmedling, kandidatexamen med huvudområde fastighetsvetenskap, 180 högskolepoäng, anses uppfylla alla dessa mål och UKÄ ger det samlade omdömet ”Hög kvalitet”.

Som ett utvecklingsområde lyfter UKÄ behovet att fortsätta det påbörjade arbetet med att stärka
den vetenskapliga nivån inom fastighetsmäkleri. Ola Jingryd understryker också vikten av att ha disputerad personal.

— Samtidigt växer personer med profilen "disputerad med koppling till, och gärna färsk erfarenhet från, fastighetsmäklarbranschen", inte på träd. Vi behöver, både inom forskningen och inom utbildningen, öka kopplingen till professionen med forskning inriktad på olika aspekter av fastighetsmäkleri, och i någon mån öka och förädla inslaget av praktisk förankring i undervisningen, säger Ola Jingryd.

Text: Magnus Jando

Fastighetsmäklarutbildningen

I högskoleförordningen finns det inte angivet någon yrkesexamen för fastighetsmäklare. Däremot är fastighetsmäklare ett reglerat yrke där Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) är den behöriga myndigheten som tar beslut om vilka krav som ställs och är den myndighet som registrerar den som uppfyller kraven. För att kunna bli registrerad som fastighetsmäklare krävs bland annat minst 120 högskolepoäng. Från 1 januari 2028 krävs dock minst 180 poäng. Under övergångsperioden gäller de tidigare utbildningskraven.

Mer om programmet Fastighetsförmedling