I ett samarbete med organisationer i Uganda ska Malmö universitet hjälpa till att stärka Hbtiqi-personers situation i landet. Huvudsyftet är att skapa en hemsida som ökar tryggheten för människor att mötas på nätet.

Uganda har lagar som förbjuder samkönade sexuella relationer. Icke binära personer riskerar också trakasserier och frivilligorganisationer som arbetar med Hbtqi-frågor får inte ta emot biståndsmedel från utlandet.

–  Det finns organisationer som verkar där, vissa är mer synliga än andra, men det går inte utan problem. Förhållandena växlar och kan förändras snabbt. Det beror mycket på vem som är polischef eller minister för etik, säger Jakob Svensson, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Malmö universitet, som leder projektet.

Forskar om digitalt historieberättande

Jakob Svensson forskar om hur digitalt historieberättande och strategier för handlingskraft kan öka marginaliserade gruppers delaktighet och rättigheter i Uganda. Kontakten med partnerorganisationen Queer Youth Uganda inleddes under en resa för fem år sedan. Samarbetet resulterade i en poddserie och dramatiserade ljudberättelser som bygger på berättelser från hbtqi-ungdomar i Uganda och deras erfarenheter av säkerhet på nätet.

Vid ett besök under Kampala Pride 2022 organiserade han ett rundabordssamtal om Hbtqi- rättigheter och utvecklingssamarbete på Svenska ambassaden. Bland deltagarna fanns representanter för Queer Youth Uganda.

Ska bygga upp en hemsida

Det nya projektet, som finansieras av Svenska institutet, bygger vidare på det förra. Studenter i medieteknik ska tillsammans med Queer Youth Uganda bygga upp en hemsida. Den kommer att innehålla ett digitalt arkiv av samhällsberättelser och erfarenheter samt utbildningsmoduler för mer aktiv medvetenhetshöjning i queersamhället i Uganda och utanför. Även denna gång blir metoden kulturella uttryckssätt  som teater och berättelser, men sajten ska också innehålla nyheter och relevant information. Tanken är att sidan sedan ska skötas och uppdateras lokalt.

–  Ett av de största problemen är hur man ska kunna träffas och dejta online på ett säkert sätt. Man ska kunna söka information men samtidigt vara försiktig. Hemsidan ska inte avslöja något som kan medföra risker, säger Jakob Svensson.

Arbetet inleds i februari. Under projektet kommer Hbtqi-ungdomar från Uganda att besöka Malmö universitet.

–  Det är väldigt viktigt att vi inte åker ner och tänker att vi ska rädda dem. Deras situation har gjort att de kommit långt när det gäller säkerhet online, och de har mycket att lära svenska Hbtqi-ungdomar, säger Jakob Svensson.

Text: Magnus Jando

Mer om Jakob Svenssons forskning och kontaktuppgifter