Det lilla i det stora. En chans att reflektera över livet samtidigt som man följer en oändlig resa ut i världsrymden. Ungefär så kan man beskriva multimediainstallationen Tender Time som gjorts av forskare och studenter vid Malmö universitet. Nyligen hade den vernissage i Palazzo Bembo i Venedig.

– Tanken är att hela installationen handlar om mänsklig sårbarhet i dag, men vi tar utgångspunkt i Voyager och den optimism som finns i den resan ut i världsrymden, säger Bo Reimer, professor i medie- och kommunikationsvetenskap och föreståndare för forskargruppen Medea Lab, Malmö universitet.

Inspirationen till Tender Time är rymdskeppen Voyager 1 och 2 som 1977 skickades ut av NASA för att utforska universums yttre delar. I mer än 40 år har de båda Voyager färdats genom rymden och överfört data till jorden. De har nu lämnat vårt solsystem, de enda rymdfarkoster som någonsin gjort det. Voyagers resor genom yttre rymden kan pågå i ytterligare tre miljarder år och fortsätta långt efter att vår planet har absorberats av solen. Ombord finns finns en LP-skiva med ljud (bland annat hälsningar på 55 språk), bild och musik som skildrar livet på jorden till en eventuell mottagare någonstans där ute: The Voyager Golden Record.

Ingår i biennalen Time Space Existence

Installationen ingår i biennalen Time Space Existence med drygt 200 utställare i två palats. Merparten är arkitekt- och designkontor men även ett 40-tal lärosäten, varav Malmö universitet är det enda svenska. Utställningen pågår i sex månader och beräknas få en halv miljon besökare.

Tender Time består av tre delar: en animation på två stora väggar som visar Voyager 1 på väg i världsrymden. Den andra delen är en videoberättelse som ger en bild av mänsklig sårbarhet i dag. Tredje delen av installationen är ett 92 minuter långt soundtrack som ackompanjerar animationen. Gruppen från Medea Lab har där gjort en remix av musiken och ljuden från The Voyager Golden Record med ny musik från en vevgrammofon och människors berättelser om vad de ångrar i sina liv. Dessa har sedan lästs in av andra röster.

Vad saknar du i livet?

De olika delarna loopas så det blir aldrig exakt samma upplevelse. Slutligen så finns det på Tender Time ett bord med en skrivbok i vilken besökarna kan fylla i vad de saknar i livet.

–  Med The Golden Record undvek NASA medvetet tråkiga och sorgliga saker, den innehåller ingenting om sjukdomar, ingenting om krig. Skivan ska bara ge en positiv bild av jorden. I vårt arbete har människor själva fått reflektera över vad man ångrar och hur man ser på sina liv, säger Bo Reimer.

–  Vi vill ge en möjlighet att reflektera över livet. Vi hoppas att det ska väcka tankar när man går in och sätter sig och ser Voyager, som kommer att finnas kvar långt efter vi själv är borta: ”Vem är jag? Vad önskar jag i livet?”, säger Bo Reimer.

Text: Magnus Jando

Mer om Tender Time

Utställningen visas i 20 maj – 26 november 2023 i rum 16, Palazzo Bembo, Venedig. Bakom Tender Time står den flervetenskapliga forskargruppen Medea Lab och ett tjugotal forskare och studenter.