Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Ledarskap och skolutveckling
och skolutveckling
Centrum för samverkan och samordning erbjuder kompetensutveckling på individ-, grupp- och organisationsnivå. Vi har gedigen erfarenhet av att erbjuda kurser för rektorer och är redo att utöka vårt erbjudande till fler skolledare. Vi förbereder ansökan till Skolverket för att få ge rektorsprogrammet med start hösten 2027.
Samarbete med Skolverket för att höja kunskapsresultaten: Riktade insatser
Malmö universitet deltar i ett nationellt uppdrag tillsammans med Skolverket för att stärka kunskapsresultaten i skolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Uppdraget "Riktade insatser för högre kunskapsresultat och ökad måluppfyllelse", ersätter delvis tidigare satsningar som "Samverkan för bästa skola" och "Nyanländas lärande".
Mer om Riktade insatser
Riktade insatser vänder sig till skolor med låga resultat eller hög andel elever som inte fullföljer sina studier. Även förskolor med svåra förutsättningar omfattas. Målet är att erbjuda stöd som bygger på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Vetenskapligt stöd i förbättringsarbetet
Vi bidrar med resultat- och orsaksanalyser som hjälper skolhuvudmän att förstå orsakerna bakom låga kunskapsresultat. Utifrån dessa analyser kan du som huvudman planera, följa upp och utveckla utbildningen på ett mer träffsäkert sätt – från förskola till vuxenutbildning.
Under de första terminerna får du stöd i att kartlägga och analysera sin verksamhet. Därefter formuleras en åtgärdsplan med konkreta mål. Skolverket och universitetet ger sedan riktat stöd utifrån de behov som identifierats.
Malmö universitets roll i det nationella nätverket
Malmö universitet är en del av ett nationellt lärosätesnätverk som samordnar forsknings- och utvecklingsstöd till skolhuvudmän. Vid Fakulteten för lärande och samhälle arbetar ett team på 10–15 personer med olika kompetenser. Vi stödjer skolor i Skåne och andra delar av landet med vetenskapligt förankrade insatser för att förbättra elevernas kunskapsresultat.
Tillsammans formar vi framtidens lärare – och framtidens skola
Vill ni vara med och påverka nästa generations lärare – samtidigt som ni stärker er egen verksamhet? Malmö universitet samarbetar med skolhuvudmän i hela regionen för att erbjuda lärarutbildningar av hög kvalitet, där praktik och teori går hand i hand.
En avgörande del i detta är verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Genom att erbjuda VFU-platser av hög kvalitet bidrar ni inte bara till studenternas utveckling – ni stärker också era egna lärare, stimulerar till skolutveckling och skapar goda förutsättningar för framtida rekrytering.
"VFU är en investering i både dagens studenter och morgondagens skola."
Mer om VFU
Fördjupad samverkan – konkreta vinster
Malmö universitet har idag tilläggsavtal om fördjupad samverkan med cirka 400 skolor och förskolor i Skåne. Syftet är att skapa långsiktiga samarbeten som gynnar både lärarutbildningen och skolans utveckling. Några exempel:
- Utlokaliserade handledarutbildningar – vi kommer till er, vilket gör det enklare att delta och stärker handledarkompetensen på plats.
- Partnerdagar – gemensamma utvecklingsdagar där skolledare, VFU-samordnare, handledare och universitetets representanter möts för erfarenhetsutbyte, kompetensutveckling och planering.
Nästa steg – tillsammans
Vi vet att ett nära och systematiskt samarbete mellan lärosäte, huvudmän och rektorer är nyckeln till framgång. Därför vill vi fortsätta utveckla våra samarbeten – med fler idéer och möjligheter till gemensam utveckling.
Vill ni veta mer om hur ni kan bli en del av vår VFU-verksamhet eller fördjupa ett redan pågående samarbete? Kontakta oss på ls.vfu@mau.se.
Verksamhetsförlagd utbildning för samordnare, ansvariga och handledare
Nationella nätverk vi ingår i
Samverkan för en likvärdig utbildning
Samverkan för en likvärdig utbildning
Vi ingår i det nationella forsknings- och utvecklingsnätverket (FoU-nätverket), som är ett forskningssamarbete särskilt inriktat mot huvudmän, skolor och förskolor med stora utmaningar. Nätverkets syfte är att ta fram ny kunskap som ska bidra till att förverkliga ambitionen om alla barns och elevers rätt till en likvärdig utbildning.
Samverkan för bättre skolledarskap
Samverkan för bättre skolledarskap
Vi ingår i Nationellt forskarnätverk om skolors styrning, organisering och ledarskap (NSOL) som är ett nätverk för forskare i Sverige. NSOL studerar skolors styrning, organisering och ledarskap och syftar till att främja samarbete och kunskapsutbyte mellan forskare inom dessa områden.

Starka band och erfarenhet: Malmö universitet siktar på rektorsprogrammet
Tony Mufic, utbildningsdirektör i Helsingborg stad, lyfter fram Malmö universitets styrkor och potential som utbildningsaktör. Han betonar universitetets omfattande erfarenhet och starka koppling till regionens skolor och kommuner som avgörande faktorer för att framgångsrikt bedriva...

Starka band och erfarenhet: Malmö universitet siktar på rektorsprogrammet
Tony Mufic, utbildningsdirektör i Helsingborg stad, lyfter fram Malmö universitets styrkor och potential som utbildningsaktör. Han betonar universitetets omfattande erfarenhet och starka koppling till regionens skolor och kommuner som avgörande faktorer för att framgångsrikt bedriva rektorsprogrammet.
Malmö universitet kommer att ansöka om att få bedriva rektorsprogrammet, en befattningsutbildning för skolledare. Varför är det viktigt med rektorsprogram?
– Bra ledarskap och undervisning är avgörande för elevernas utbildning. Lärare påverkar elevernas måluppfyllelse mest, medan rektorn har störst inverkan på skolans utveckling. Därför är det viktigt att rektorsprogrammet drivs av en aktör med stark akademisk förankring, förståelse för lokala behov och förmåga att driva regional utveckling tillsammans med näringsliv och civilsamhälle.
Vilka fördelar ser du med kompetensutveckling för rektorer via Malmö universitet?
– Malmö universitet har lång erfarenhet av samverkan med huvudmännen i regionen, exempelvis genom ULF, verksamhetsförlagd utbildning, behörighetsgivande lärarutbildningar och stöd till huvudmän inom styrning och ledning. Det finns upparbetade mötesstrukturer mellan universitetet, huvudmännen och Skånes kommuner som kommer vara till stor nytta vid etablering av ett rektorsprogram och kommande professionsprogram.
– Universitetets forskning inom pedagogik och ledarskap kan integreras i rektorsprogrammet och det kommande professionsprogrammet för lärare och rektorer. Detta ökar universitetets kompetens och kapacitet genom samordning av viktiga utbildningar och forskning inom samma fakultet. Centrum för samverkan och samordning kan sedan omsätta erfarenheter från dessa program till uppdragsutbildningar som bättre möter huvudmäns och skolors behov.
– Med sin starka koppling till Skånes kommuner och skolor blir det möjligt att skapa ett rektorsprogram som är relevant för de lokala utmaningarna och möjligheterna. I förlängningen ska det leda till att fler barn och unga klarar skolan och får bättre förutsättningar till vidare studier och arbete.
Välkommen att delta
Professionellt nätverk för rektorer i förskolor med socioekonomiska utmaningar
Att vara rektor i förskolor som verkar i socioekonomiskt utsatta områden innebär ofta särskilda utmaningar som kan göra uppdraget komplext och krävande. För att möta dessa behov driver Malmö universitet, i samarbete med Skolverket, ett professionsutvecklande nätverk riktat till rektorer med liknande förutsättningar.
Nätverket erbjuder ett strukturerat forum för erfarenhetsutbyte, där du som deltar får stöd att utveckla ledarskap, organisering och undervisning i förskolan.
Genom processledd professionsutveckling får du möjlighet att reflektera och utvecklas tillsammans med erfarna samtalsledare från universitetet och andra rektorer i liknande situationer.
Syftet är att, med stöd av relevant expertis från både Malmö universitet och Skolverket, stärka din förmåga att leda och utveckla utbildningen i förskolan – även under utmanande förhållanden.
"Utan utbildning för utbildningsväsendets chefer saknas en viktig del"
Inga-Britt Henriksson, chef för barn och utbildning i Båstad kommun samt ordförande för Regionalt samverkansråd för skollagsstyrda verksamheter, om vilka fördelar hon ser med kompetensutveckling för rektorer via Malmö universitet.
"Utan utbildning för utbildningsväsendets chefer saknas en viktig del"
Inga-Britt Henriksson, chef för barn och utbildning i Båstad kommun samt ordförande för Regionalt samverkansråd för skollagsstyrda verksamheter, om vilka fördelar hon ser med kompetensutveckling för rektorer via Malmö universitet.
Malmö universitet kommer att ansöka om att få bedriva rektorsprogrammet, en befattningsutbildning för skolledare. Varför är det viktigt med rektorsprogram?
– För universitetet och fakulteten är det nödvändigt att ha ett rektorsprogram. Hösten 2025 lanseras det nationella professionsprogrammet, och signalerna vi fått tyder på att det kommer att innehålla fyra meriteringsnivåer och även omfatta våra rektorer. Det är viktigt att regionen har tillgång till den kompetensutveckling som professionsprogrammet föreskriver. Södra regionen bör självklart ha detta utbildningsutbud tillgängligt i närområdet. Utan utbildning för utbildningsväsendets chefer saknas en viktig del.
Vilka fördelar ser du med kompetensutveckling för rektorer via Malmö universitet?
– Som huvudman har Båstad kommun ett gott samarbete med alla närliggande lärosäten i regionen, där Malmö universitet är det största med ett välutvecklat ULF-samarbete. Det är viktigt även för regionen att vi kan driva skolutveckling gemensamt mellan lärosäten och kommun, och – återigen – att hela kedjan av utbildning finns tillgänglig.