Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
I min forskning intresserar jag mig för skolans ansvar att ge alla elever, oavsett bakgrund, möjlighet att lära. Jag har matematikämnet som mitt specifika intresseområde. Mycket av min forskning genomför jag i samverkan med lärare och här rör sig min forskning främst, men inte bara, inom två områden: Kritiska perspektiv på bedömning i matematik samt Matematik i relation till andra ämnesområden, främst yrkesämnen på gymnasiet.
Kritiska perspektiv på bedömning i matematik
Som jag ser det så är bedömning ofrånkomligt i formell utbildning. Ibland är den explicit genom t.ex. betyg, bedömningsmatriser eller utvecklingssamtal. Ibland är den mer implicit och kan då visa sig i det dagliga klassrumssamtalet genom lärarens återkoppling. Hur bedömningen genomförs och med vilket fokus, har bäring på vad som kommuniceras som viktigt till eleverna. Vidare är det genom bedömningar som elever inkluderas eller exkluderas i skolans matematikundervisning.
Matematik i relation till andra ämnesområden
I flera projekt har jag undersökt sätt att förstå hur matematikinnehållet kan samverka med innehållet i yrkesämnen. En utgångspunkt här är att gå bortom en bild av matematiken som det teoretiska ämnet som tillämpas i de praktiska yrkesämnena. I stället går det att identifiera såväl praktiska som teoretiska aspekter i både matematik och yrkesämnen. I forskning med matematik- och yrkeslärare har vi kunnat identifiera sådana aspekter och också hur ämnena kan integreras i varandra.
Publikationer
-
2024 | Proceedings (redaktörskap)
Proceedings of CIEAEM74, 15-19 August 2023. Malmö University
Lisa Björklund Boistrup
-
2024 | Artikel i tidskrift
Patterns of connections between mathematics and electrician knowledge: Praxeology in vocational education
Thomas Johansson, Lisa Björklund Boistrup, Jöran Dahl
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Networks, controversies and the political in mathematics education research
Lisa Björklund Boistrup, Paola Valero
-
2024 | Artikel i tidskrift
Teacher education encounters climate change and critical mathematics education: Thinking about controversies in a statistics course
Magnus Ödmo, Lisa Björklund Boistrup, Anna Chronaki
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Perspektiv på matematikängslan
Anna Chronaki, Lena Karlsson, Jöran Petersson, Helena Roos, Ulrika Ryan, Lisa Björklund Boistrup