Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
- Forskarskolor
- Forskningsämnen
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskning i fokus
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
-
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
- Plattformar, nätverk och projekt
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
-
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
- Fakulteter och institutioner
-
- Kontakta oss
- Kontakta oss
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
- Musikverksamhet
- Alumni & vänner
-
- Akademiska högtider
- Akademiska högtider
- Jubileum 2023

Presentation
Jag är lektor i matematikens didaktik. Min forskning handlar om matematisk dialog och om hur lärare kan främja interaktion och deltagande i matematikklassrummet när det kommer till lyssnande, att ställa matematiska frågor och att inkludera alla elever i matematiska samtal.
I ett aktuellt forskningsprojekt samarbetar jag med vetenskapliga utvecklingsledare på Pedagogisk Inspiration i Malmö stad för att undersöka hur matematisk dialog kan främjas med hjälp av digitala verktyg.
Publikationer
-
2023 | Artikel i tidskrift
Teachers’ noticing to promote students’ mathematical dialogue in group work
Marie Sjöblom, Paola Valero, Clas Olander
-
2022 | Doktorsavhandling, sammanläggning
Promoting mathematical dialogue: students’ and teachers’ listening, questioning and participation
Marie Sjöblom
-
2022 | Manuskript (preprint)
Promoting equitable participation opportunities in mathematical dialogue through mathematical questioning
Marie Sjöblom
-
2021 | Artikel i tidskrift
"I am part of the group, the others listen to me": theorising productive listening in mathematical group work
Marie Sjöblom, Tamsin Meaney
-
2020 | Bok
Att integrera digitalisering och kollegialt lärande: om skolutveckling
Marie Sjöblom, Edward Jensinger