Bergström, Bo (2012). Effektiv visuell kommunikation: om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur. Stockholm: Carlssons förlag, uppl. 8 (Kap. 1). Finns som låneexemplar
Brinkmann, Svend (2012). Qualitative inquiry in everyday life: working with everyday life materials. London: SAGE. Kapitel 7 (21 s.)
Buhl, Mie & Flensborg, Ingelise (2011). Visuel kulturpædagogik. 1. udgave. Kbh.: Hans Reitzel. Valda delar i samråd med kursledare.
Hansson, Hasse; Karlsson, Sten-Gösta; Nordström, Gert Z. (2006). Seendets språk. Lund: Studentlitteratur (179 s)
Janson, Malena (red) (2014). Introduktion till filmpedagogik. Malmö: Gleerups. Valda delar i samråd med kursledare.
Sturken, Marita & Cartwright, Lisa (2018). Practices of looking: an introduction to visual culture. Third edition, New York: Oxford University Press (valda delar i samråd med kursledare)
Visuellt material (hyrfilm) och kortare texter tillkommer.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska vidareutveckla kunskaper om och färdigheter i bildanalys. Kursen syftar också till studenten ska utveckla förståelse för hur gestaltande arbete kan användas för att kommunicera resultat av vetenskapliga undersökningar.
I kursen vidareutvecklas kunskaperna om bildanalys från tidigare kurser. Olika metoder för bildanalys används, med ett särskilt fokus på praktisk filmanalys. Analysresultatet kommuniceras i form av rörlig bild.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: BL203C Bild och lärande: Perspektiv på identitet och kultur (genomgången) eller BL208C Bild och lärande: Perspektiv på identitet och kultur (genomgången)Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).