Eidevald, Christian & Engdahl, Ingrid (2018). Utbildning och undervisning i förskolan: omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling. Stockholm: Liber (212 s)
Nilsson Sjöberg, Mattias (red.) (2023). Pedagogik som vetenskap: en inbjudan. 2. Uppl. Malmö: Gleerups (212 s)
Riddersporre, Bim & Stier, Jonas (2021). Förskollärarens pedagogiska ledarskap. Lund: Studentlitteratur (136 s)
Vikingsen, Katinka (2020). Rum för lärande. Stockholm: Lärarförlaget (328 s)
Øksnes, Maria & Sundsdal, Einar (2017). Leklust i förskolan: främja lekens egenvärde. Stockholm: Gothia Fortbildning (127 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten ska få grundläggande kunskaper om pedagogik i förskola samt en förståelse för förskolans värdegrund och uppdrag.
I denna kurs ges en introduktion till pedagogikämnet och till förskolans värdegrund och pedagogiska uppdrag. Utbildning i förskolan studeras utifrån olika pedagogiska perspektiv där omsorg, lek, lärande och undervisning utgör grund för förståelse för förskolan som institution. Inom ramen för akademisk literacy introduceras studenten till grundläggande referenshantering.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Kurslitteratur
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).