Butter, Michael & Knight, Peter. (red.) (2020). Routledge handbook of conspiracy theories. Abingdon, Oxon: Routledge (urval, ca. 100 s.)
Cohen, Louis; Manion, Lawrence & Morrison, Keith (2018). Research Methods in Education. Eighth edition, Abingdon: Routledge (916 s.)
Hunt, Lynn (2019). Historien: och varför den angår oss. Lund: Studentlitteratur (113 s)
Karlsson, Maria (2015). Cultures of Denial. Comparing Holocaust and Armenian Genocide Denial. Department of History, Lund: Lund University (198 s.)
Rosenlund, David (2016). History education as content, methods or orientation? A study of curriculum prescriptions, teacher-made tasks and student strategies. Diss. Malmö: Malmö högskola (ca. 100 s. i samråd med kursledaren)
Wahlström, Ninni (2016). Läroplansteori och didaktik. Andra upplagan Malmö: Gleerup Utbildning AB (213 s.)
Aktuella styrdokument.
Artiklar och källmaterial (ca 250 s.).
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ytterligare ska fördjupa sina kunskaper i historisk och vetenskaplig metod samt läroplansteori, och kunna tillämpa dessa kunskaper i möjliga undervisningsmoment.
I kursen behandlas historisk metod för att analysera relationen mellan historievetenskap, olika former av gråzonsberättelser och historieförfalskning. Detta innebär ett historiekulturellt perspektiv på exempelvis konspirationsteorier och populärhistoria. På en fördjupad nivå konkretiseras hur relationen mellan olika typer av gråzonsberättelser och vetenskaplig historia kan behandlas i undervisningsmoment. Kursen behandlar också olika vetenskapliga metoder, samt läroplansteoretiska perspektiv på styrdokument.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL704C Historia och lärande: Teori och temporalitet (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).