Berggren, Lars & Greiff, Mats (2009).?En svensk historia från vikingatid till nutid. Lund: Studentlitteratur (200 s.)?
Blank, Sara m.fl. (2019).?SO för lärare 1-3. Malmö: Gleerups (152s.)
Bogren, Jörgen, Gustavsson, Torbjörn & Loman, Göran (2008). Klimat och väder. Lund: Studentlitteratur (150s.)
Båth, Sten, Sanderoth, Ingrid & Werner, Margit (2009).?Plats - identitet - lärande: närområdesstudier i skolan. Lund: Studentlitteratur (256s.)?
Dessen Jankell, Lotta (red) & Örbring, David (red) (2020). Geografididaktik för lärare 4-9. Malmö: Gleerups (248 s.)
Hedin, Christer. (2011).?Abrahams barn: Vad skiljer och förenar judendom, kristendom och islam? Stockholm: Dialogos Förlag (275s.)
Lindström, Dag (2004).?Forntid i Sverige - en introduktion.?Stockholm: Natur och kultur (125s.)
Lundqvist, Jan (2006). Geologi. Processer, utveckling, tillämpning. Lund: Studentlitteratur (150 s.)
Löfstedt, M. (red.)? (2011).??Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan.?(1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. (219 s.)?
Odenstad, Christina (red.) (2018). Samhällskunskap för lärare 4–9. Malmö: Gleerups (294 s.)
Olson, Maria (red.) & Irisdotter Aldenmyr, Sara (red.) (2016).
SO-undervisning på mellanstadiet. Malmö: Gleerups (168 s.)
Skolverket (2021). Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet. [Elektronisk resurs]
Stymne, Anna-Carin (2020) Att bli lärare i SO. Stockholm: Liber (274 s.)
I övrigt tillkommer diverse artiklar samt litteratur om ca 200 sidor som väljs i samråd med lärare.