- Aiello, Giorgo and Parry, Katy (2020). Visual Communication. Understanding Images in Media Culture. London: SAGE. Part III: Commodities.
- Denscombe, Martyn (2018). Forskningshandboken, Lund: Studentlitteratur.
- Ejvegård, Rolf (2009). Vetenskaplig metod, Lund: Studentlitteratur.
- Hutcheon, Linda och O´Flynn, Siobhan (2013). A Theory of Adaptation. London: Routledge. Kapitel 1.
- Rimmon-Kenan, Shlomith (2002). Narrative Fiction: Contemporary Poetics. London: Routledge. (kap.5 – 8).
Ytterligare texter upp till 100 sidor samt filmer kan tillkomma.
EduSinglePage
Om kursen
Kursens syfte är att ge studenterna kunskap om visuella aspekter inom medierad kommunikation, genrer, och översättning mellan medier. Detta med en betoning på att använda teorierna. Syftet är vidare att ge fördjupande kunskap om vetenskaplig kunskapsproduktion.
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen behandlar centrala teorier om berättelser, visuell storytelling, genre- och adaptionsteori. Fokus ligger på att analysera berättelser och hur dessa överförs till ett annat medium. I kursen görs övningar i att analysera medieutbud och framställandet av visuella texter inom olika genrer och medier. Detta görs även genom ett större praktiskt adaptionsprojekt. I en övning i att skriva en vetenskaplig uppsats, där en avgränsad frågeställning behandlas, läggs grunden för det skriftliga arbete som genomförs i examensarbetet.
Behörighetskrav
Antagen till programmet Visuell kommunikation och godkända resultat i samtliga kurser som ingår i programmet Visuell kommunikation på termin 1 och 2.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).