Bergh, Andreas (2015). Den kapitalistiska välfärdsstaten, Lund: Studentlitteratur (217 s.)
Ennerberg, Elin och Gladoic Håkansson, Peter (2022). Plats för vem? Om arbetets inkludering och exkludering. Lund: Nordic Academic Press (ca 60 s.)
Holmqvist, Mikael (2016). Djursholm: Sveriges ledarsamhälle. [Ny, förkortad och omarb. utg.] Stockholm: Atlantis (349 s.)
Jensen, Mikael (2016). Lärande och lärandeteorier: om den intentionella människan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (344 s.)
Larsen, Ann Kristin (2018). Metod helt enkelt: en introduktion till samhällsvetenskaplig metod. 2. uppl. Malmö: Gleerup. (195 s.)
Lundgren, Ulf P, Säljö, Roger och Liberg, Caroline (2017). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare, 4. Upp. Stockholm: Natur & Kultur (kapitel 1–4, 6; 125 s.)
Reay, Diane. (2017). Miseducation: inequality, education and the working classes. Bristol: Policy Press. (248 s.)
Sarnecki, Jerzy och Carlsson, Christoffer (2022). Brottsligheten och samhället, 3. Upp. Lund: Studentlitteratur (273 s.)
Swärd, Hans, Edebalk, Per Gunnar och Wadensjö, Eskil (2013). Vägar till välfärd: Idéer, inspiratörer, kontroverser, perspektiv, Liber: Stockholm (342 s.)
Tillkommer ca. 300 sidor vetenskaplig litteratur om såväl didaktik som ämne
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om välfärd och välfärdspolitik av relevans för utbildningssystem och skola i Sverige och med internationella jämförelser. Här ska studenten även utveckla förmåga att självständigt samla in, analysera och presentera data om levnadsvillkor och välfärd. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla kunskaper om centrala lärandeteorier i relation till yrkesutövningen.
Med utgångspunkt i samhällskunskapens discipliner sociologi, statsvetenskap och nationalekonomi behandlas olika aspekter av välfärd. Detta inkluderar sociala, politiska och ekonomiska aspekter på vad välfärd är, hur välfärd fungerar, olika välfärdsmodeller och hur utbildningssystemet kan organiseras inom ramen för sådana modeller. Centrala begrepp inom kursen är rättsstat, rättvisa, byråkrati, profession och jämlikhet.
Kursen inkluderar insamlingsarbete och analys av material från det omgivande välfärdssamhället med utgångspunkt från samhällskunskapens olika perspektiv.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS205C Samhällskunskap och lärande: Att bli lärare i samhällskunskap (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).