Bringsrud Fekjaer, Silje (2017). Att tolka och förstå statistik. Malmö: Gleerups. (79 s.)
Bryman, Alan (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Upplaga 3 Stockholm: Liber. (Urval av ca 100 s. utifrån relevans för eget undersökningsområde)
Tracy, Sarah, J. (2010). Qualitative quality: Eight “Big-Tent” criteria for excellent qualitative research. Qualitative Inquiry, 16(10), 837-851.
Det tillkommer artiklar och material, cirka 400 sidor. Väljs i samråd med undervisande lärare.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper i vetenskapsteori och metod med extra fokus på tillämpningar på avancerad nivå inom fördjupningsämnet samhällskunskap.
I kursen breddas och fördjupas metodologiska frågeställningar kring vardagskunskap och vetenskaplig kunskap. I kursen behandlas analys, presentation och motivering av kvalitativa och kvantitativa metodval med relevans för samhällskunskapsämnet och examensarbetet.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: LS704C Samhällskunskap och lärande: Samarbete och konflikt i det internationella samhället (genomgången) eller LS709C Samhällskunskap och lärande: Samhällskunskap och sociala villkor (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).