Blanck, Sara, Franck, Olof, Holmqvist Lidh, Carina, Liliestam, Anna-Lena & Pettersson, Anna (2019). SO för lärare 1–3. Malmö: Gleerups. (152 s.)
Dessen Jankell, Annalotta. & Örbring, David. (red.) (2020). Geografididaktik: för lärare 4-9. Malmö: Gleerups. (kap 3, 4 och 5. 100 s).
Löfstedt, Malin. (red.) (2011). Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Lund: Studentlitteratur (kap 1-7, 104 s).
Odenstad, Christina. (red.) (2017). Samhällskunskap för lärare 4-9. Malmö: Gleerups. (kap 3, 30 s).
Persson, Sven. (2017). Forskningslitteracitet – en introduktion till att förstå, värdera och använda vetenskaplig kunskap. Malmö högskola, Malmö stad, Kommunförbundet Skåne. [Elektronisk resurs\] \(38 s.).
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan samt förskoleklassen och fritidshemmet [elektronisk resurs].
Stolare, Martin. & Wendell, Joakim. (red.) (2018). Historiedidaktik i praktiken: för lärare 4–6. Malmö: Gleerups. (kap. 4 och 8, 30 s).
Övrig relevant litteratur väljs i samråd med handledare utifrån valt innehåll.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att göra didaktiska val utifrån SO-ämnenas centrala innehåll. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla sin förmåga att söka och sammanställa relevant ämnesdidaktisk forskning samt relatera denna till det kommande läraruppdraget.
Kursens huvudtema är att sammanställa aktuell ämnesdidaktisk forskning för de samhällsorienterande ämnena utifrån ämnenas centrala innehåll. Vidare identifieras och diskuteras komplext undervisningsinnehåll med utgångspunkt i kursplanerna. Kursen behandlar även hur forskningsresultat kan omsättas i undervisningspraktik.
Kursen behandlar ämnesdidaktiska frågeställningar
I kursen behandlas för ämnesdidaktiska frågeställningar relevanta sökstrategier och sökmotorer.
Kursen behandlar vidare förhållandet mellan undervisning och vetenskap samt beprövad erfarenhet.
Behörighetskrav
1\. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp, eller
2\. en yrkesexamen
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).