Kurs, grundnivå
15 hp
Malmö | dagtid | 100%
2 september 2024 - 10 november 2024
Kod för kursen: SL207C

Denna kursen ges som del av program:

Kursinnehåll

Inom kursen möter studenterna centrala teorier om språk och språkutveckling, satta i relation till teori om lärande varvid innebörden av två- och flerspråkighet för individen och samhället lyfts fram. Vidare tar kursen upp den historiskt och kulturellt föränderliga synen på kunskap och språk. I anslutning härtill får studenterna tillämpa ett processorienterat skrivande och talande samt möjlighet att utveckla sin gestaltande och retoriska förmåga. I kursen möter studenterna också grundläggande begrepp och modeller inom allmändidaktik. Konkurrerande ämnesuppfattningar som gjort sig gällande i debatten om svenskämnet i olika tider studeras och diskuteras, och studenterna får därvid ta del av och tillämpa ämnesdidaktiska begrepp för analys av undervisning och styrdokument. Studenterna får också reflektera över vilken betydelse ungdomars och vuxnas villkor vad gäller kön, samt social, kulturell och etnisk bakgrund kan ha för deras utveckling och lärande.



I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2 och Engelska 6.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).