Eriksson, Jessica, Engborg, Ann-Sofie & Norén, Sofia (2022). Lära barn att läsa: vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse. (Tredje upplagan). LegiLexi. (Tillgänglig via internet) (s. 12-23, 40-173) (144 s.)
Eriksson, Jessica, Grönvall Fransson, Camilla & Johansson, Annelie (2017). Kreativ grammatikundervisning: från förskoleklass till åk 6. Andra upplagan. Ingarö: Columbus förlag (c:a 100 s. i samråd med kursledaren).
Forsling, Karin & Tjernberg, Catharina (red.) (2020) Skrivundervisningens grunder. Malmö: Gleerups utbildning (ca 150 s. i överenskommelse med kursledaren)
Gibbons, Pauline (2016) Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet 4\., uppdaterad uppl. Uppsala: Hallgren & Fallgren (275 s.)
Kåreland, Lena (2021). Skönlitteratur för barn och unga: historik, genrer, termer, analyser. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (ca 150 s. i överenskommelse med kursledaren).
Liberg, Caroline & Smidt, Jon (red.) (2019). Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber. (61-71; 89-97; 103-113; 185-200). (43 s.)
Skolforskningsinstitutet (2024). Främja skrivundervisning i de allra tidigaste skolåren. Solna: Skolforskningsinstitutet. (Tillgänglig via internet) (94 s.)
Skolforskningsinstitutet (2018). Feedback i skrivundervisningen. Solna: Skolforskningsinstitutet. (Tillgänglig via internet) (61 s.)
Skolverket (2006). I enlighet med skolans värdegrund? En granskning av hur etnisk tillhörighet, funktionshinder, kön, religion och sexuell läggning framställs i ett urval av läroböcker. Stockholm: Skolverket. (66 s) (Tillgänglig via internet)
Skolverket. Förskoleklassen – ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del. (Tillgänglig via internet) (32 s)
Skolverket.Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig via internet)
Svensson, Gudrun, Svensson, Jenny, Strazer, Boglárka & Wedin, Åsa (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig via internet) (162 s.)
Säljö, Roger (2020). Den lärande människan – teoretiska traditioner. I: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. [Femte utgåvan]. Stockholm: Natur och Kultur. (61 s.)
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten skall fördjupa sina teoretiska och didaktiska kunskaper om barns skrift- och talspråksutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv samt om hur flerstämmiga och språkutvecklande läromiljöer kan skapas. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla kunskaper om kulturella förändringar, t.ex. i de textvärldar barn möter.
Kursen behandlar olika synsätt och teoretiska aspekter på den tidiga och fortsatta läs- och skrivundervisningen. Kursen behandlar även grundläggande grammatisk terminologi och dess didaktiska tillämpning. Barns olika villkor och behov och hur dessa kan mötas i en kulturellt heterogen skola belyses.
Kursen behandlar också frågor kring att lära på sitt andraspråk. Hur språkutvecklande miljöer och ett inkluderande arbetssätt kan skapas i en flerspråkig miljö belyses och diskuteras. En av kursens bärande tankar är att språkanvändning och språkutveckling ses som en kreativ process i vilken interaktion och kommunikation spelar en avgörande roll.
Kursens tar sin utgångspunkt i kulturella förändringar som t.ex. en ökad kulturell heterogenitet och en vidgad syn på text med nya medier och populärkulturella uttrycksformer. Kursen belyser särskilt hur sociala kategorier såsom genus, klass och etnicitet kommer till uttryck i barns textvärldar samt hur dessa kategorier kan tänkas färga deras egen reception. Läromedelstexter och barnlitterära texter behandlas såväl utifrån språkliga som kulturella perspektiv.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL221B Svenska och lärande: Barns tidiga läsning och skrivande i ett första- och andraspråksperspektiv (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).