Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021). Akademiskt läsande och skrivande, 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. (ca100 s. i samråd med kursledare)
Eriksson, Jessica, Grönvall Fransson, Camilla & Johansson, Annelie (2017). Kreativ grammatikundervisning: från förskoleklass till åk 6. Andra upplagan. Ingarö: Columbus förlag (c:a 100 sidor, i samråd med kursledare).
Forsling, Karin & Tjernberg, Catharina (red.) (2020). Skrivundervisningens grunder. (ca 150 s i samråd med kursledare).
Gibbons, Pauline (2016). Stärk språket stärk lärandet. Uppsala: Hallgren & Fallgren. (208 s)
Hedemark, Åse & Karlsson, Maria (red.) (2017). Unga läser: läsning, normer och demokrati. Möklinta: Gidlunds förlag. (ca 150 sidor i samråd med kursledare).
Jönsson, Karin (red.) (2016). Bygga broar och öppna dörrar. [reviderad upplaga] Stockholm: Liber (ca 60 s i samråd med kursledare)
Liberg, Caroline, af Gejerstam, Åsa & Wiksten Folkeryd, Jenny (2010). Utmana, utforska, utveckla! Om läs- och skrivprocessen i skolan. Lund: Studentlitteratur (116 s)
Liberg, Caroline & Smidt, Jon (red). (2019). Att bli lärare i svenska. (Första upplagan). Stockholm: Liber. (ca. 50 sidor i samråd med kursledare)
Lindholm, Anna (2019). Flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska: om lässtrategier och läsutveckling på mellanstadiet. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet, 2019. (ca 100 s i samråd med kursledare)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande skola bildning. (Fjärde utgåvan, reviderad). Stockholm: Natur och Kultur. (ca 110 s i samråd med kursledare)
Lundin, Katarina (2019). Språkets byggstenar grammatik och textarbete för lärarstuderande F-6. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur AB. (150 s)
Martinsson, Lena & Reimers, Eva (2020). Skola i normer. (Tredje upplagan). Malmö: Gleerups. (s 7-52) (45 s)
Simonsson, Nathalie. (2017). Världens viktigaste handledning: om kroppen, känslor och sex. Stockholm: Ordfront. (132 s)
Svensson, Gudrun, Svensson, Jenny, Strazer, Boglárka & Wedin, Åsa (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Stockholm: Skolverket. (158 s)
Kursplaner i svenska, svenska som andraspråk och modersmål
I övrigt ingår litteratur om ca 800 sidor som väljs i samråd med kursledaren. Aktuella uppsatser och vetenskapliga artiklar samt skönlitteratur, ca 300 s., tillkommer.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenterna skall tillägna sig teoretiska och didaktiska kunskaper om barns tal- och skriftspråksutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv samt om hur flerstämmiga och språkutvecklande läromiljöer kan skapas. Kursen syftar också till att studenten ska få kunskap om kulturella förändringar, t.ex. i de text världar barn möter. Ytterligare ett syfte är att studenten ska tillägna sig kunskaper och en beredskap att möta elever kring frågor som rör identitet, sexualitet och samlevnad.
Kursen behandlar olika synsätt och teoretiska aspekter på den fortsatta skriv- och läsundervisningen. Kursen behandlar även grundläggande grammatisk terminologi och dess didaktiska tillämpning. Barns olika villkor och behov och hur dessa kan mötas i en kulturellt heterogen skola belyses.
Kursen behandlar också frågor kring att lära på sitt andra språk. Hur språkutvecklande miljöer och ett inkluderande arbetssätt kan skapas i en flerspråkig miljö belyses och diskuteras. En av kursens bärande tankar är att språkanvändning och språkutveckling ses som en kreativ process i vilken interaktion och kommunikation spelar en avgörande roll.
Kursen tar sin utgångspunkt i kulturella förändringar som t.ex. en ökad kulturell heterogenitet och en vidgad syn på text med nya medier och populärkulturella uttrycksformer. Kursen belyser särskilt hur sociala kategorier såsom genus, socioekonomiska faktorer och etnicitet kommer till uttryck i barns textvärldar samt hur dessa kategorier kan tänkas färga deras egen reception.
Läromedelstexter behandlas såväl utifrån språkliga som kulturella perspektiv. Identitet, sexualitet och samlevnadsfrågor diskuteras.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL231B Svenska och lärande: Barns tidiga läsning och skrivande i ett första- och andraspråksperspektiv (genomgången).
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Malmö Dagtid 50%
Malmö Dagtid 100%
Kontakt
-
Av
Anna Irma von Knorring - Universitetsadjunkt
Kursansvarig
anna.hell@mau.se
040-665 71 35
-
JW
Johan Wickenberg - Universitetsadjunkt
Kursansvarig
johan.wickenberg@mau.se
-
Cajsa Grenner - Universitetsadjunkt
Kursansvarig
cajsa.grenner@mau.se
040-665 88 27
-
Liselotte Sterner - Högskoleadministratör
Studieadministratör
liselotte.sterner@mau.se
040-665 81 30