Ahrenfelt, Bo (2013). Förändring som tillstånd. Lund: Studentlitteratur. (364 s)
Bengtsson, Anna & Necovski, Ida (2021). Specialpedagog med kompetens att utveckla skolan. Stockholm: Gothia kompetens . (212 s)
Bolman, Lee G. & Deal, Terrence E. (2005) Nya perspektiv på organisation och ledarskap; artisteri, valmöjlighet och ledning. Lund: Studentlitteratur. (427 s)
Eriksson, Margareta. (2015) Nya skolans självvärdering - att förstå och genomföra
lokal utvärdering. Landskrona: GME Förlag AB. (184 s.)
Hirsh, Åsa & Olin, Anette (red.) (2021) Skolutveckling i teori och praktik. Malmö:Gleerups (367 s.)
OECD (2008). Improving School Leadership - Volume 1: Policy Practice, Volume 2: Case Studies on System Leadership - Executive summaries. Tillgänglig via internet. (9 s)
Rönnerman, Karin & Nordberg, Ann. (2022). Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning: en introduktion till ELSA-modellen. Stockholm: Lärarförlaget. Kapitel 4 och 5 (52 s.)
Sandell Ring, Anniqa (2021). Mångfaldens förskola: flerspråkighet, omsorg och
undervisning. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur. Valda delar, ca 100 s.)
Sandberg, Jörgen & Targama, Axel (2013). Ledning och förståelse. Lund: Studentlitteratur. (286 s)
Scherp, Hans-Åke (2013) Lärandebaserad skolutveckling: Lärglädjens
förutsättningar, förverkligande och resultat. Lund: Studentlitteratur (299 s.
Torkildsen Gyllander, Lisbeth & Nehez, Jaana (2020) Att leda utvecklingsprocesser i
förskola och skola. Lund: Studentlitteratur (182 s.)
Öqvist, Oscar (2010). Framgångsrikt ledarskap med systemteori: mönster, sammanhang och nya möjligheter. Stockholm: Gothia. (94 s)
Dessutom tillkommer profilspecifika vetenskapliga skrifter
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att i funktionen som specialpedagog undersöka och analysera pedagogisk verksamhet med särskilt fokus på språk- och kommunikationsutveckling för att därmed aktivt kunna arbeta med utveckling av verksamhetens organisation och dess lärmiljöer.
Kursen har ett fokus på specialpedagogiska frågor som tydliggör positionen och funktionen som specialpedagog, varvid det formella och det informella ledarskapet uppmärksammas. Stor vikt läggs vid specialpedagogens kvalifikationer att identifiera situationer som kan möjliggöra en allsidig och likvärdig utbildning,med hänsyn till etiska aspekter. Detta sker på organisationsnivå ur ett ledningsperspektiv för att kunna bidra till lämpliga åtgärder och förbättrad kvalitet, med betoning på språk- och kommunikationsutveckling. I kursen behandlas hur verksamhetskulturer uppstår, fungerar och låter sig påverkas, vilka faktorer som föder framgångsrik verksamhetsutveckling samt utvärdering och kvalitetsuppföljning. Specialpedagogens ledarskap och samverkan med andra aktörer fokuseras.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SP614G Att leda professionella samtal - profil språk- och kommunikationsutveckling (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).