Bates, Tony (2022). Teaching in a digital age: Guidelines for designing teaching and learning (tredje upplagan). Tony Bates Associates Ltd. Kapitel 9.4. (14 sidor)
Dawson, April (2023). Artificial Intelligence and Academic Integrity. Aspen publishing. (88 sidor)
Liu, Bosen Lily, Morales, Diana, Roser Chinchilla, Jaime Félix, Sabzalieva, Emma, Valentini, Arianna, Vieira do Nascimento, Daniele & Yerovi, Clarisa (2023). Harnessing the Era of Artificial Intelligence in Higher Education: A Primer for Higher Education Stakeholders. IESALC. (92 sidor)
Luckin, Rosemary & Holmes, Wayne (2016). Intelligence Unleashed: An argument for AI in Education. UCL Knowledge Lab. (61 sidor)
Roumate, Fatima (red.) (2023). Opportunities and challenges and ethics Artificial Intelligence in Higher Education and Scientific Research Future Development. Springer. (152 sidor)
Sharples, Mike (2023). Towards social generative AI for education: Theory, practices and ethics. Learning: Research and Practice, 9:2, 159-167, DOI: 10.1080/23735082.2023.2261131. (8 sidor)
Stahl, Bernd, Schroeder, Doris & Rodrigues, Rowena (2023). Ethics of Artificial Intelligence: Case Studies and Options for Addressing Ethical Challenges. Springer. (121 sidor)
Yee, Kevin, Whittington, Kirby, Doggete, Erin & Uttich, Laurie (2023). Chat GPT Assignments to Use in your Classroom Today. FCTL Press. (145 sidor)
Ytterligare litteratur kan tillkomma (max 200 sidor).
Generativ AI i undervisning och examination inom högre utbildning
Om kursen
Denna kurs ger dig en grundläggande förståelse för generativ artificiell intelligens (GAI) och dess relevans inom högre utbildning.
Du kan förvänta dig följande av kursen:
- Introduktion till Generativ AI: Vi utforskar de senaste framstegen inom generativ AI och hur det påverkar undervisning och examination.
- Prompt Engineering: Lär dig konsten att formulera instruktioner som genererar önskade resultat.
- Kollegial Diskussion: Vi skapar en plattform för att diskutera hanteringen av generativ AI i utbildningar - etiska och juridiska aspekter relaterade till generativ AI.
Hur kan vi använda dessa verktyg på ett ansvarsfullt sätt? Vilka utmaningar och möjligheter finns det?
- Framtiden: Vi blickar framåt och utforskar hur generativ AI kan komma att påverka undervisning och examination inom högre utbildning i framtiden.
Kursinnehåll
Kursens syfte är att deltagarna ska utveckla grundläggande kunskaper om generativ AI och hur den kan komma att påverka undervisning och examination inom högre utbildning idag och i framtiden. Deltagarna introduceras till grundläggande begrepp inom generativ AI, får en översikt över utmaningarna som generativ AI innebär för högre utbildning samt utforskar hur generativ AI kan tillämpas inom undervisning och examination. Deltagarna introduceras även till etiska och juridiska aspekter relaterade till generativ AI.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Examen på grundnivå eller motsvarande
Urval
Högskolepoäng 100%
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).