Andkjær, Søren; Arvidsen, Jan. (2015). Safety Cultures in Water-Based Outdoor Activities in Denmark. Journal of Outdoor Recreation, Education & Leadership, 7(2), 140–157.
Brügge, Britta; Glantz, Mats. & Sandell, Klas. (red.) (2018). Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. (Femte upplagan). Stockholm: Liber (283s).
Faskunger, Johan; Szczepanski, Anders & Åkerblom, Petter. (2018). Klassrum med himlen som tak: en kunskapsöversikt om vad utomhusundervisning betyder för lärande i grundskolan. Linköping: Linköpings universitet (62s).
Karlefors, Inger; Hertting, Krister, & Tiller, Tom. (2016). Idrott och hälsa ur ett aktionsforskningsperspektiv (1. uppl.). Stockholm: Liber (192s).
Mikaels, Jonas. (2018). Becoming a place-responsive practitioner: Exploration of an alternative conception of friluftsliv in the Swedish physical education and health curriculum. Journal of Outdoor Recreation, Education and Leadership, 10(1), 3–19.
Mygind, Lærke; Kjeldsted, Eva; Hartmeyer, Rikke; Mygind, Erik; Bølling, Mads; Bentsen, Peter. (2019). Mental, physical and social health benefits of immersive nature-experience for children and adolescents: A systematic review and quality assessment of the evidence. Health and Place, 58 (ss 1-19).
Sandell, Klas, & Öhman, Johan. (2010). Educational potentials of encounters with nature: reflections from a Swedish outdoor perspective. Environmental Education Research, 16(1), 113–132.
Sanderoth, Ingrid; Båth, Sten & Werner, Margit. (2020). Plats identitet lärande: närområden och känsla av sammanhang (Tredje upplagan.). Lund: Studentlitteratur. (ss. 81-98, 101-113, 143- 151, 185-248, 269-290).
Skolverket (2018). Allmänna råd om betyg och betygssättning Stockholm: Skolverket.
Friluftsliv för lärare
Om kursen
I kursen behandlas friluftsliv i relation till undervisning i skolan och livslångt lärande varvid olika perspektiv såsom miljö och hälsa uppmärksammas. Didaktiska frågor diskuteras i förhållande till genomförande, bedömning och utvärdering av egna planerade undervisningssituationer i friluftsliv. I samband med detta diskuteras och problematiseras säkerhet och risker som kan uppstå i skolsammanhang. Platsens betydelse för lärande upplevs, förstås och diskuteras med utgångspunkt i såväl campusförlagd utbildning som utifrån egna erfarenheter av friluftslivundervisning i yrkesprofessionen. Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom föreläsningar, seminarier och gruppdiskussioner vilka genomförs i digitala fora samt självstudier. I kursen ingår ett läger med övernattning utomhus som obligatoriskt moment. Kursens genomförande bygger på aktivt deltagande och ett gemensamt kunskapsbyggande med övriga kursdeltagare och lärare.
Kursinnehåll
Syfte
Kursen övergripande syfte är att studenten ska utveckla sin förmåga att undervisa i friluftsliv i grundskola och gymnasieskola samt utveckla förståelse för olika perspektiv på friluftsundervisning av relevans för det livslånga lärandet.
Innehåll
I kursen behandlas friluftsliv i relation till undervisning i skolan och livslångt lärande varvid olika perspektiv såsom platsresponsiv pedagogik, hållbarhet och hälsa uppmärksammas. Didaktiska frågor diskuteras i förhållande till tillämpade undervisningssituationer i friluftsliv. I kursen diskuteras och problematiseras säkerhet och risker som kan uppstå i skolsammanhang.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen riktar sig till dig som är utbildad lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen för ämnet idrott och hälsa mot åk 4–6, åk 7–9 eller gymnasiet.
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).