Delkurs 1: Historiografi, 3 högskolepoäng Historiography
Hunt, Lynn (Historien: och varför den angår oss. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur, 2019, 113 s
Scandia, 2013:2, (ca 40 s)
Ågren, Henrik (red), Perspektiv på historia: En introduktion till historiestudier, Studentlitteratur, 2015,
224 s
Valbar skönlitterär roman med historiskt perspektiv. Ca. 300 sidor.
Summa: 777 s.
Delkurs 2: Antikens och medeltidens civilisationer, 6 högskolepoäng
Berggren, Lars & Greiff, Mats, En svensk historia från vikingatid till nutid. Studentlitteratur, Lund 2009. (s.15-123, 108 s.)
Hedeager, Lotte, “Scandinavia before the Viking Age”. I Stefan Brink och Neil Price, red. The Viking World (2 uppl.) London: Routledge 2012 (11 s.)
Janson, Tore, 2007. Romarinnor och romare: livet i antiken. Stockholm: Wahlström & Widstrad. (225 s.)
Charpentier Ljungqvist, Fredrik, Den långa medeltiden: De nordiska ländernas historia från folkvandringstid till reformation, Dialogos, Stockholm 2015. (312 s.)
Myrdal, Janken & Bäärnhielm, Göran, Kvinnor, barn och fester i medeltida mirakelberättelser, Skaraborgs Länsmuseum, Skara 1994. (s. 119) (urval)
Queckfeldt, Eva. Medelhavsvärlden: 3000 år av historia. Studentlitteratur, Lund 2011. (223 s.)
Wiesner-Hanks, Merry, E., 2015. A Concise History of the World, Cambridge: Cambridge University Press, s. 1-209 (209 s.)
Wiesner-Hanks, Merry E., Gender in History: Global Perspectives, 2 rev. ed. Hoboken, N.J.: Wiley-Blackwell 2010. (ca 100 s.)
Läshäfte till de medeltida seminarierna tillkommer. Utdrag ur: Hermansson, Lars & Magnúsdóttir, Auður (red.), Kvinnors och mäns roller inom kultur, rätt och samhälle. Norden och Europa ca 300–1500. Sverige: Kriterium 2016. Aili, Hans, Ferm, Olle, och Gustavsson, Helmer (red.), Röster från svensk medeltid. Latinska texter i original och översättning. Stockholm: Natur och kultur 1990
Summa: ca 1100 s.
Delkurs 3: Från reformation till revolution, 6 högskolepoäng From Reformation to Revolution Berggren, Lars & Greiff, Mats, En svensk historia från vikingatid till nutid, Studentlitteratur, Lund 2009, s. 131-269, (138 s.)
Hammar, AnnaSara, ”How to transform peasants into seamen: The manning of the Swedish navy and a double-faced maritime culture”, International Journal of Maritime History, november 2015, 27:4, s. 696-707 (11 s.)
Harlitz Kern, Erika, ”Stormakten Sveriges transatlantiska kolonier”, i Katarina Streiffert Eikeland och Madelaine Miller, red. En maritim värld: från stenåldern till idag. Bricoleur press, Lindome 2013, s. 237-245. (8 s.)
Marks, Robert, The Origins of the Modern World: A Global and Environmental Narrative from the Fifteenth to the Twenty-First Century, Rowman & Littlefield Publishers, 2015, s. 1-94 (94 s.)
Naum, Magdalena. & Nordin, Jonas M., red. Scandinavian Colonialism and the Rise of Modernity: Small Time Agents in a Global Arena, kapitel 1-3, 5, 8, 10, 12-15 och 17. Springer, New York, NY 2013. [Elektronisk resurs http://link.springer.com/book/10.1007%2F978-1-4614-6202-6] (ca 300 s.)
Tegenborg Falkdalen, Karin, Kungen är en kvinna: retorik och praktik kring kvinnliga monarker under tidigmodern tid, Institutionen för historiska studier, Umeå Univ., Diss. Umeå Univ., Umeå, 2003. (204 s.)
Wiesner-Hanks, Merry, E., A Concise History of the World, Cambridge University Press, 2015, s. 210-285 (75 s.)
Wiesner-Hanks, Merry E., Gender in History: Global Perspectives, 2 rev. ed. Hoboken, N.J.: Wiley-Blackwell 2010. (ca 100 s.)
Summa: ca 1000 s.
Delkurs 4: Det långa 1800- och det korta 1900-talet, 7,5 högskolepoäng The Long 19th, and the Short 20th Century
Berggren, Lars & Greiff, Mats, En svensk historia från vikingatid till nutid, Studentlitteratur, Lund, 2009 s. 271-386 (115 s.)
Burton, Antoinette & Ballantyne, Tony, World Histories From Below: Disruption and Dissent, 1750 to the Present, Bloomsbury, London, Andra upplagan. 2022). (312 s.)
Den mörka och okända historien. Vitbok om övergrepp och kränkningar av romer under 1900-talet (Arbetsmarknadsdepartementet, Ds 2014:8). Valda delar i samråd med kursledare (ca 70 s.)
Englund, Peter. Brev från nollpunkten. Historiska essäer. Stockholm: Atlantis, 1996 (el. senare). (256 s.)
Fulbrook, Mary, Divided Generations i Dissonant Lives: Generations of Violence Through the German Dictatorships, Oxford University Press, Oxford, 2011, s. 96-167 (71 s.)
Hall, Catherine & Rose, (red.), At Home with the Empire: Metropolitan Culture and the Imperial World, Cambridge University Press, Cambridge, 2006. Valda delar i samråd med kursledare (ca. 30 s.)
Ludvigsson, David, The Historian-Filmmaker’s Dilemma Historical Documentaries in Sweden in the Era of Häger and Villius, 2003, s. 33-62 , (29 s.)
Marks, Robert, The Origins of the Modern World: A Global and Environmental Narrative from the Fifteenth to the Twenty-First Century, Rowman & Littlefield Publishers, 2015, s. 97-218 (113 s.)
Mazower, Mark, Den mörka kontinenten: Europas nittonhundratals historia, Daidalos, Göteborg, 2000 s. 1-160 (160 s)
Qureshi, Sadiah, Peoples on Parade: Exhibitions, Empire, and Anthropology in Nineteenth-Century Britain, University of Chicago Press, Chicago, 2011. (Valda delar i samråd med kursledare , ca 70 s)
Straus, Scott, Why Perpetrators Say They Committed Genocide i The Order of Genocide: Race, Power, and War in Rwanda (New York: Cornell University Press, 2008), s. 122-152 (30 s).
Summa: ca 1205 s.
Delkurs 5: Uppsats: muntlig historia, 7,5 högskolepoäng Student Essay: Oral History
Field, Sean ’Disappointed Remains: Trauma, Testimony, and Reconciliation in Post-apartheid South Africa’ i The Oxford Handbook of Oral History, Oxford University Press, Oxford, 2012, s. 142-158 (16 s).
Gildea, Robert, Mark, James & Warring, Anette (red.), Europe’s 1968: Voices of Revolt, Oxford University Press, Oxford, 2013. Valda delar. (ca 25 s.) Valda delar i samråd med kursledaren
Lindholm, Susan, ’Att skriva muntlig historia’ i Muntlig historia i teori och praktik, Thor Tureby, Malin & Hansson, Lars (red.), 25-39. Lund: Studentlitteratur, 2015. (14 s)
Portelli, Alessandro, ’What makes oral history different’. I The Oral History Reader, Robert Perks och Alistair Thomson (red.), 63-74. London: Routledge, 1998. (11 s) Tillhandahålles av kursledaren.
Portelli, Alessandro, ‘Introduction’ och ‘Places and Times’ i The Order Has Been Carried Out: History, Memory, and Meaning of a Nazi Massacre in Rome, s. 1-50. New York: Palgrave, 2003. (49 s)
Thor, Malin, ”Muntliga källor och källkritik”, i Muntlig historia, Lund 2006 (Studentlitteratur s 21-40, 19 s. Tillhandahålles av kursledaren.
Vetenskaplig litteratur på totalt ca 400 sidor tillkommer.