Delkursen är uppsatsförberedande och behandlar vetenskapliga teorier och metoder av särskild relevans för historiska studier. Därvidlag ges en vetenskapsteoretisk orientering. Vidare analyseras olika förklaringsmodeller, tolkningsramar och historieuppfattningar. Dessutom problematiseras analytiska redskap som exempelvis klass, genus, etnicitet och generation. Med teoretiska utgångspunkter diskuteras och problematiseras olika typer av källmaterial. Av studenter valda problemområden fokuseras i studierna.
Historia III
Om kursen
Kursen bygger på tidigare studier i historia, och syftar till att ytterligare fördjupa kunskaperna med särskild tonvikt på social och kulturell förändring. Den syftar också till att ge teoretisk kunskap och metodisk färdighet så att studenterna kan genomföra och presentera en vetenskaplig undersökning.
Teorier om social och kulturell förändring, bl a utifrån klass och genus, bearbetas i en teorikurs. Här fördjupas också färdigheterna i att använda, analysera och tolka olika typer av källor, däribland muntliga. I kursen ingår ett större uppsatsarbete. Därigenom fördjupar sig studenterna inom ett valt problemområde.
Undervisningen sker i första hand i seminarieform, dels kring valda problem, dels kring deltagarnas egna uppsatser.
Denna kurs ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen består av tre delkurser
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper inom ett tema, område eller ämne med historisk inriktning.
I denna delkurs planerar och genomför studenten en vetenskaplig undersökning som dokumenteras i form av en uppsats. Uppsatsen ventileras på ett seminarium, där studenten försvarar sin egen uppsats och opponerar på en annan students arbete.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Genomgångna kurser IS175F Historia I och IS176F Historia II, med minst 45 hp med minst betyget godkänd. Eller motsvarande.
Urval
Betyg 34%, Högskolepoäng 32%, Högskoleprov 34%
Kurslitteratur
Gunnarsson Payne, Jenny & Öhlander, Magnus (2017). Tillämpad kulturteori - Introduktion för etnologer och andra kulturvetare. Lund: Studentlitteratur (350s.)
Josephson, Peter & Lundgren, Frans (red.) (2016). Historia i praktiken. Lund: Studentlitteratur (170 s.)
Metodavsnitt ur tre doktorsavhandlingar i historia som väljes i samråd med lärare (ca 60 s.)
Teoriavsnitt ur tre doktorsavhandlingar i historia som väljes i samråd med lärare (ca 60 s.)
Valfri doktorsavhandling som väljes i samråd med lärare (ca 250 s.)
Till kursen hör för tema, område eller ämne utvald litteratur, som publiceras inför kursstart, om ca 1100 sidor. Delar av kurslitteraturen kan vara valbar i samråd med kursledaren.
Se särskild kursplan.
Götlind, Anna & Linnarsson, Magnus (2016). Konsten att skriva en fotnot vetenskaplig formalia för humanister, MTM: Johanneshov (elektronisk resurs)
Litteratur väljs i samråd med handledare
Kurslitteratur inom delkurs
Teorier och metoder
Gunnarsson Payne, Jenny & Öhlander, Magnus (2017). Tillämpad kulturteori - Introduktion för etnologer och andra kulturvetare. Lund: Studentlitteratur (350s.)
Josephson, Peter & Lundgren, Frans (red.) (2016). Historia i praktiken. Lund: Studentlitteratur (170 s.)
Metodavsnitt ur tre doktorsavhandlingar i historia som väljes i samråd med lärare (ca 60 s.)
Teoriavsnitt ur tre doktorsavhandlingar i historia som väljes i samråd med lärare (ca 60 s.)
Valfri doktorsavhandling som väljes i samråd med lärare (ca 250 s.)
Till kursen hör för tema, område eller ämne utvald litteratur, som publiceras inför kursstart, om ca 1100 sidor. Delar av kurslitteraturen kan vara valbar i samråd med kursledaren.
Tematisk kurs med historiska perspektiv
Se särskild kursplan.
Uppsats
Götlind, Anna & Linnarsson, Magnus (2016). Konsten att skriva en fotnot vetenskaplig formalia för humanister, MTM: Johanneshov (elektronisk resurs)
Litteratur väljs i samråd med handledare
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).