Alvén, Fredrik & Lilliestam, Anna-Lena (2023). Undervisa i historia: didaktik och metodik för ämneslärare. Malmö: Gleerups. (178 s.)
Jay, Lightning & Reisman, Abby (2019). Teaching change and continuity with historical analogies". Social Studies Research and Practice14(1), 98-104. (6 s.)
Lilliestam, Anna-Lena (2016) Individ eller struktur – att lära elever resonera om historia. SO-didaktik (2), 48–51. (3 s.)
Losciale, Marie Gottfridsson, Patrik (2021) Uppgifter som leder rätt - om uppgiftsdesignens betydelse i källtolkning. SO-didaktik (10), 56–63. (7 s.)
Nersäter, Anders (2018). Student understanding of causation in History in relation to specific subject matter-causes behind the scramble for Africa. Historical Encounters: A journal of historical consciousness, historical cultures and history education, 5(1), 76-89. (13 s.)
Nersäter, Anders (2020). Building on student conceptions in the design of history instruction addressing sources: A learning study in upper secondary school. International Journal for Lesson and Learning Studies 9(2), 101–125. (24 s.)
Rosenlund, David (2021). ‘Continuity and change’, large-scale assessment and equity: a study of gender-related differences regarding conceptual knowledge. The Curriculum Journal 32(2), 315–333. (18 s.)
Wendell, Joakim (2018). Explaining the Third Reich: Swedish students' causal reasoning about the Nazi seizure of power in Germany. The Curriculum Journal 29(1), 60–76. (16 s.)
Aktuella styrdokument.
Artiklar och valbar litteratur om ca 100 sidor tillkommer.
Historiedidaktik för verksamma lärare
Om kursen
I kursen får verksamma lärare utveckla sin förmåga att implementera teoretiska historiedidaktiska perspektiv i praktisk undervisning. Vi introducerar i kursen ett antal historiedidaktiska begrepp. Begreppens relevans för den praktiska historieundervisningen exemplifieras, diskuteras och problematiseras.
Med utgångspunkt i deltagarnas yrkeserfarenheter relateras begreppen till gällande kursplaner och begreppen används för att konstruera och diskutera undervisningsupplägg, elevövningar och bedömningsuppgifter.
Kursen ges helt på distans utan fysiska träffar.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att deltagaren ska utveckla sin förmåga att implementera teoretiska historiedidaktiska perspektiv i praktisk undervisning.
I kursen introduceras ett antal historiedidaktiska begrepp som är hämtade från ett internationellt forskningsfält. Begreppen kontextualiseras genom att deras historiografiska förankring behandlas, och genom att deras relevans för den praktiska historieundervisningen exemplifieras och diskuteras. Med utgångspunkt i deltagarens yrkeserfarenheter relateras begreppen till gällande kursplaner och begreppen används för att konstruera och diskutera undervisningsupplägg, elevövningar och bedömningsuppgifter.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt
förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisningalternativtdokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare i grundskolan
eller
gymnasieskolan utan behörighetsgivande examen, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden.
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).