Gärdenfors, Peter (2010). Lusten att förstå: Om lärande på människans villkor. Stockholm: Natur och Kultur. (Kapitel 6, 16 s.)
Huizinga, Johan (2016). Homo Ludens: A Study of the Play-Element in Culture. New York: Angelico Press. (232 s.)
Linder, Anna-Karin & Linder, Daniel (2015). Finna dolda ting: En bok om svensk rollspelshistoria. Enskede: Ordfront förlag. (Kapitel 4, 50 sidor).
McDivitt, Anne Ladyem (2021). Hot Tubs and Pac-Man: Gender and the Early Video Game Industry in the United States (1950s–1980s). Berlin: DeGruyter Oldenburg. (136 s.)
Mortensen, Torill Elvira, Linderoth, Jonas & Brown, Ashley ML (2015). The Dark Side of Gameplay: Controversial Issues in Playful Environments. London: Routledge. (Kapitel 1, 2, 7, 9. Ca 100 s.)
Murray, Harold J.R. (2021). A History of Board Games other than Chess. Hassell Street Press. (290 s.)
Stang, Sarah, & Trammell, Aaron (2020). The Misogynist Ludic Bestiary: How Women are Made Monstrous, Dungeons & Dragons. Games and Culture, 15(6) [https://doi.org/10.1177/1555412019850059](
Stanton, Rich (2019). A Brief History of Video Games: From Atari to Virtual Reality. London: Robinson. (368 s.)
Utöver detta tillkommer ca. 500 sidor valbar litteratur.
Spelens och spelandets historia
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen behandlar olika materiella och immateriella former av spel och spelkultur, samt drivkrafter och kulturella influenser som påverkat och påverkats av spel och spelkultur, från förhistorisk tid till idag. Kursen tar sin utgångspunkt i teoretiska perspektiv på spel och spelandets betydelse som en kontinuerlig del av den mänskliga erfarenheten. Kursen innehåller översikter och analyser av spel som både upphöjt och kontroversiellt fenomen i lokala och globala sammanhang. I kursen knyts även spel och spelande till historiska och samtida perspektiv på lärande, identitet (genus, ålder, etnicitet) och samhällets syn på spel som kulturyttring.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).