I denna delkurs studeras aspekter av kulturarv teoretiskt utifrån fördjupande kritiska perspektiv.
Kulturarvsstudier III
Om kursen
Att studera kulturarv handlar om att förstå såväl hur människan hanterar globala kriser och historiska trauman som om lyckan och utmaningarna i att hitta samhörighet genom kultur och historia. Kulturarv III visar på många olika sidor av kulturarv i praktik och teori. På kursen får du träning i att förbereda och genomföra utställningar på museer. Du arbetar med utställningsmediets form och innehåll, ur perspektiv som språk, lärande, upplevelse, delaktighet, tillgänglighet och representation. Du utvecklar under kursen förmågan att analysera, resonera och argumentera etiskt, intellektuellt och samhälleligt genom kritiska teorier om kulturarv. Avslutningsvis planerar och genomför du ett projektarbete på en kulturinstitution.
Denna kurs ges som del av program:
Kursinnehåll
.
I delkursen studeras aspekter som villkor för, samt initiering-, genomförande- och uppföljning av projekt inom offentlig och privat kulturarvssektor inklusive sådant som omvärlds- och behovsanalys.
I denna delkurs planerar och genomför studenten ett praktiskt inriktat utvecklingsmoment ute på en kulturinstitution som dokumenteras i form av en projektrapport. Rapporten presenteras vid en muntlig redovisning.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Genomgångna kurser IS301F Kulturarvsstudier I och IS302F Kulturarvsstudier II, med minst 45 hp med minst betyget godkänd. Eller motsvarande.
Urval
Betyg 34%, Högskolepoäng 32%, Högskoleprov 34%
Kurslitteratur
Connerton, Paul (1989). How societies remember. Cambridge: Cambridge University Press (121 s)
Golding, Vivien (2009). Learning at the museum frontiers: identity, race and power. Farnham, England: Ashgate Pub. Co. (231 s)
Grahn, Wera & Ross J, Wilson (red.) (2018). Gender and Heritage. Performance, Place and Politics, New York: Routledge (292 s)
Samuel, Raphael (2012). Theatres of memory: past and present in contemporary culture. London: Verso Books (479 s)
Smith, Laurajane (2021). Emotional Heritage: Visitors engagement at Museums and Heritage Sites: New York: Routledge (338 s)
Ett urval av aktuella vetenskapliga artiklar, c. 150 s
Hallin, Anette & Karrbom Gustavsson, Tina (2019). Projektledning. Tredje upplagan Stockholm: Liber (244 s.)
Jansson, Tomas & Ljung, Lennart (2017). Individer, grupper och ledarskap i projekt. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur (200 s.)
Labrador, Angela M. & Silberman, Neil Asher (red.) (2018). The Oxford handbook of public heritage theory and practice. Oxford: Oxford University Press (150 s.)
Lundqvist, Siw & Marcusson, Leif (2019). Planera ditt projekt: en handbok. Tredje upplagan Lund: Studentlitteratur (299 s.)
Samt aktuella forskningsartiklar, ca. 200 sidor
Backman, Jarl (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur (210 s.)
Labrador, Angela M. & Silberman, Neil Asher (red.) (2018). The Oxford handbook of public heritage theory and practice. Oxford: Oxford University Press (456 s.)
Lundqvist, Siw & Marcusson, Leif (2018). Planera ditt projekt en handbok. Johanneshov: MTM (200 s.)
Valbar litteratur ca. 250 sidor
Strömquist, Siv (2021). Konsten att tala och skriva, 7 uppl. Malmö: Gleerup, c.150 s.
Valbar litteratur ca. 250 sidor
Kurslitteratur inom delkurs
Teoretiska perspektiv på kulturarv
Connerton, Paul (1989). How societies remember. Cambridge: Cambridge University Press (121 s)
Golding, Vivien (2009). Learning at the museum frontiers: identity, race and power. Farnham, England: Ashgate Pub. Co. (231 s)
Grahn, Wera & Ross J, Wilson (red.) (2018). Gender and Heritage. Performance, Place and Politics, New York: Routledge (292 s)
Samuel, Raphael (2012). Theatres of memory: past and present in contemporary culture. London: Verso Books (479 s)
Smith, Laurajane (2021). Emotional Heritage: Visitors engagement at Museums and Heritage Sites: New York: Routledge (338 s)
Ett urval av aktuella vetenskapliga artiklar, c. 150 s
Projektledning
Hallin, Anette & Karrbom Gustavsson, Tina (2019). Projektledning. Tredje upplagan Stockholm: Liber (244 s.)
Jansson, Tomas & Ljung, Lennart (2017). Individer, grupper och ledarskap i projekt. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur (200 s.)
Labrador, Angela M. & Silberman, Neil Asher (red.) (2018). The Oxford handbook of public heritage theory and practice. Oxford: Oxford University Press (150 s.)
Lundqvist, Siw & Marcusson, Leif (2019). Planera ditt projekt: en handbok. Tredje upplagan Lund: Studentlitteratur (299 s.)
Samt aktuella forskningsartiklar, ca. 200 sidor
Projektarbete
Backman, Jarl (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur (210 s.)
Labrador, Angela M. & Silberman, Neil Asher (red.) (2018). The Oxford handbook of public heritage theory and practice. Oxford: Oxford University Press (456 s.)
Lundqvist, Siw & Marcusson, Leif (2018). Planera ditt projekt en handbok. Johanneshov: MTM (200 s.)
Valbar litteratur ca. 250 sidor
Strömquist, Siv (2021). Konsten att tala och skriva, 7 uppl. Malmö: Gleerup, c.150 s.
Valbar litteratur ca. 250 sidor
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).