Dramapedagogik IV - Tillämpad teater, projektarbete och demokratiska processer
Om kursen
Efter att ha genomfört kursen Dramapedagogik I kan de övriga fristående kurserna i dramapedagogik (I–VI) sökas i valfri ordning utifrån intresse och fungera som fortbildning inom förskola, skola och utbildning. Om du har likvärdiga kurser som Dramapedagogik I, så är det även möjligt att ansöka om bedömning av reell kompetens. Detta gör du via antagning.se senast sista ordinarie ansökningsdag.
Kurserna kan också ses som ett kurspaket som utgör en grundutbildning till dramapedagog.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin kunskap om och förståelse för tillämpad teater och utforskande praktiker med utgångspunkt i dramapedagogik. Studenten ska vidare fördjupa sina färdigheter i att leda ett dramapedagogiskt projekt med fokus på demokratiska processer och deltagarnas livsvärldar. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sin förmåga till akademiskt skrivande.
I kursen utforskar studenten tillämpad teater och demokratiska processer i relation till dramapedagogik. I kursen behandlas verktyg för research samt hur förståelse för projektdeltagares livsvärldar kan utvecklas. Studenterna ges vidare möjlighet att vidareutveckla sitt ledarskap genom att planera, dokumentera och genomföra ett projekt från idé till presentation. Kursen innehåller akademiskt skrivande i form av en projektrapport som innebär ett prövande av hur teori och empiri kan gestaltas med olika dramapedagogiska verktyg.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
KS111F Pedagogiskt drama I (godkänd) eller KS281F Dramapedagogik I (godkänd) eller KS301F Dramapedagogik I (godkänd)
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Relaterade fristående kurser
Kurslitteratur
Aktuell litteraturlista finns i kursplanen
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).