Andersson, Björn (2008). Att förstå skolans naturvetenskap. Studentlitteratur. (Kap 1, 2, 4-9, 11, 14 och 19) (204 s)
Ehdwall, Dana Seifeddine & Wickman, Per-Olof. (2018). Hur lärare kan stödja andraspråkselever på gymnasiet att tala kemi. Nordic Studies in Science Education, 14(3), 299-316.
Ideland, Malin (2012). Naturvetenskapens kultur. I Ideland, Malin och Malmberg, Claes (red): Naturvetenskap och yngre barn. Malmö högskola. (12 s)
Kouns, Maria. (2015). Smågruppssamtal i NO-undervisningen. Modulen Att främja elevers lärande i NO, del 6 . Skolverket. Tillgänglig via internet. (ca 25 s)
Lundegård, Iann; Wickman, Per-Olof & Wohlin, Ammi (2004). Utomhusdidaktik. Studentlitteratur (210 s)
Nelson, Johan (2012). Naturvetenskaplig kunskapsproduktion. I Ideland, Malin och Malmberg, Claes (red): Naturvetenskap och yngre barn. Malmö högskola. (12 s) Tillgänglig via internet.
Nygård Larsson, Pia (2015). NO-ämnenas texter och texttyper. Modulen Att främja elevers lärande i NO, del 4. Skolverket. Tillgänglig via internet. (14 s)
Olander, Clas. (2015). Ordförråd och begreppsutveckling. Modulen Att främja elevers lärande i NO, del 3. Skolverket. Tillgänglig via internet. (ca 13 s)
Pleijel, Håkan (2022) Ekologi. En introduktion. Gleerups (240 s)
Utöver ovanstående tillkommer litteratur från olika kompletterande källor motsvarande ca 200 sidor.