Fristående kurs, grundnivå
15 hp
Malmö | dagtid | 100%
19 januari 2026 - 29 mars 2026
Anmäl dig senast 15 oktober
Anmäl dig via antagning.se

Om kursen

Kursen riktar sig till lärare som vill undervisa eller undervisar i biologi, årskurs 7–9.

Biologi är ett samhällsrelevant ämne. I denna kurs behandlas en del av biologin som kanske är mer aktuell än någonsin på grund av bland annat klimatförändringens ekologiska konsekvenser, pandemin, vaccinationskritik, etik mm.
Kursens innehåll, genetik och evolution, behandlas i samma kurs eftersom dessa två ämnesområden är intimt förknippade med varandra och påverkar varandra. Genetiken handlar om cellkärnan med dess genetiska innehåll men också hur gener ärvs (Mendels genetik) och hur de kommer till uttryck. I detta sammanhang tas också epigenetik upp. Evolution, vars definition baseras på förändringar i en arts genpool (gensammansättning), behandlar den grundläggande evolutionsprocessen med naturlig selektion och sexuell selektion samt artbildning. Utöver ovanstående tar kursen upp också genteknik kopplat till t ex genmodifiering och genterapi.

Kursens didaktiska innehåll handlar om hur man kan koppla ämnet till samhällsfrågor (se ovan). En annan aspekt av ämnesdidaktiken handlar om representationer (bl a bilder, grafer, diagram), hur de kan användas i undervisningen och vilka utmaningar de innebär för elever.

Kursen ges på helfart på campus och innehåller varierande arbetsformer som inkluderar laborationer, föreläsningar, seminarier, arbete i grupp och individuellt mm. Det finns obligatoriska moment.

Kursen är en av tre fristående kurser som tillsammans motsvarar Biologi 45 hp för lärare i grundskolans åk 7–9. Kurserna NM201F Biologi för ämneslärare Ekologi, 15 hp och NM202F Biologi för ämneslärare Människa och hälsa, 15 hp ges på höstterminer. Kursen NM203F Biologi för ämneslärare Genetik och evolution, 15 hp ges på vårterminer. Kurserna samläser med ämneslärarprogrammet åk 7–9 och kan läsas utan inbördes ordning.

Kurserna kan användas för utökad behörighet om du redan har en lärarexamen som är relevant. Beslut om utökad behörighet fattas av Skolverket. Läs mer om utökad behörighet på www.skolverket.se under Kompetensutveckling/ Legitimation/ Regler och krav för legitimation.

Kursinnehåll

Syftet är att studenten ska utveckla förståelse för hur egenskaper ärvs från en individ till avkomman och hur evolution sker för att därmed ha kunskap om varför jordens organismer ser ut och beter sig som de gör. Vidare är syftet med kursen att studenterna ska utveckla en insikt i att genetik och evolution är relaterat till samhällsfrågor och att dessa är ingångar till ämneslärande.

Ämnesinnehållet i kursen rör cellkärnan med dess genetiska innehåll och hur syntesen av proteiner sker samt genteknik. Vidare studeras den klassiska mendelska nedärvningsprocessen, epigenetikens nya perspektiv på nedärvning och hur gener kommer till uttryck. Evolutionens mekanismer, dvs hur evolution sker genom naturlig och sexuell selektion, behandlas tillsammans med geografisk och sympatrisk artbildning. I detta sammanhang behandlas också vilka underlag som finns för att kunna hävda att evolution är en reell företeelse. Kopplat till evolution är beteende och livsformer som behandlas som anpassningar till tidigare och nuvarande miljöförhållanden.

Förståelsen för hur evolutionsprocessen ser ut och gentekniken har tillsammans gett en delvis ny kunskap om hur världens organismer ska systematiseras, något som också behandlas i kursen. Till kursens didaktiska innehåll hör forskningsresultat om ungas vardagsföreställningar om genetik och evolution samt hur man kan knyta ämnesinnehållet till samhällsfrågor. I samhället finns en mängd frågor, bl a av etisk natur, som inte kan diskuteras utan viss insikt i biologin. Samhällsfrågorna är alltså ingångar till biologin och kan därmed vara motiverande för elever.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Biologi 2, Kemi 1, Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6 samt förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare utan behörighetsgivande examen i någon av grundskolans årskurser 7-9, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden.

Urval

34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng

Kurslitteratur

Aktuell litteraturlista finns i kursplanen

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt