Kontaktperson:
01 januari 2024 - 31 december 2029
Forskningsämne:

Om projektet

Vad krävs för att fullt ut förstå digitaliseringens samhällskonsekvenser? Forskningsmiljön ”Arbetets digitala framtider” närmar sig denna breda fråga med ett fokus på en yrkesgrupp som både leder och lever med avancerade former av digitaliserat arbete, nämligen den digitala och kreativa industrin. Denna växande sektor - som ligger i digitaliseringens framkant - omfattar branscher inom spelutveckling, webb och kommunikation som har gemensamt att de både arbetar med och utmanas av digitala plattformar där artificiell intelligens (AI) får en allt mer påtaglig betydelse. I den här forskningsmiljön kommer vi att studera hur yrkesverksamma inom ovan nämnda branscher tar till sig och anpassar sig till befintliga och framväxande AI-täta plattformar, det vill säga sådana som i hög grad bidrar till att arbetsuppgifter distribueras tekniskt såväl som tidsmässigt och rumsligt. Den typen av digital teknologi är särskilt utmanande eftersom den, till skillnad från tidigare motsvarande teknologier, anpassar sig till och lär sig av sina användare för att potentiellt ersätta dem.

Forskningen kommer att fokusera på två övergripande frågeställningar:

1. Hur upplever, förväntar sig och antar digitalt yrkesverksamma inom den digitala och kreativa industrin framväxande och föränderliga AI-täta plattformar?
  2. Hur är den framväxande distribueringen av arbete, rumslig såväl som tidsmässig, upplevd, förväntad och anpassad till digitala tekniska framsteg?

Dessa frågor kommer forskningsmiljön att besvara genom etnografiska studier som sätter fokus på vad människor gör med teknik, snarare än på vad tekniken förväntas göra med människor. Med ett sådant fokus kan vi utveckla en förståelse även för framtida samhälleliga konsekvenser av digitalisering. På så sätt blir det möjligt att utveckla teorier och metoder som låter oss och andra forskare studera hur dessa konsekvenser växer fram och formas. Därmed går det att förstå digitaliseringens samhälleliga konsekvenser innan de blir ett faktum.