Hur påverkar samskapande processer elevernas naturvetenskaps och hållbarhets kapital samt tankar inför framtida karriärer?
Doktorandprojekt
Fakta
- Kontaktperson:
- Vildana Basic
- Finansiär:
-
- Forskarskola RelMaS – finansierad av Vetenskapsrådet
- Ansvarig vid Mau:
- Eva Davidsson
- Projektmedlemmar vid Mau:
- Projektperiod:
- 01 januari 2022 - 31 december 2026
- Fakultet/institution:
- Forskningsmiljö:
- Forskningsämne:
Om projektet
Syftet med detta doktorandprojekt är att utforska hur elever upplever relevansen av naturvetenskaplig utbildning genom att använda deltagandeprocesser som en metod för att introducera elever i svensk grundskola till olika naturvetenskapliga yrken. Avsikten är att samarbeta med lärare och yrkesverksamma för att forska om hur elevernas intressen och attityder till naturvetenskapliga ämnen påverkas av ämnesintegrerade samskapande aktiviteter som låter eleverna agera i samhället. Vilka effekter har detta på elevernas vetenskaps- och hållbarhetskapital?
Idéer och resultat inom detta projekt har presenterats vid följande konferenser:
- Forskning i naturvetenskapernas didaktik (FND) — praktiknära skolforskning (2022)
- CIEAEM 74 - Mathematics and practices: Actions for futures (2023)
Forskningsmiljö
Projektet är en del av forskningsmiljön Studies in Science, Environmental and Mathematics Education (SISEME) och Disciplinary literacy and inclusive teaching.