Vi använder cookies på vår webbplats. Genom att surfa vidare på denna webbplats accepterar du att cookies används.
-
Malmö universitet
- Utbildning
-
Forskning
- Forskning
- Starka forskningsmiljöer
- Forskningsämnen
- Forskningspublikationer
-
Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola: SET
- Forskarskola: Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskolan för yrkesverksamma inom hälsa, vård och välfärd
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Forskarskola: Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Forskarskola: SPLIT
- Forskarskola: Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Företagsforskarskola: Datadrivna system
- Forskarskola: GlycoImaging
- Forskarskola: BioCapture
- Forskarskola: Oral hälsa
- Forskarskola: FontD
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskningsevenemang
-
Samverkan & innovation
- Om oss
- Sök utbildningar
- Studentwebben
- Bibliotek
- För medarbetare
- Malmö universitet
- Eva Davidsson

Eva
Davidsson
Professor, biträdande
eva.davidsson@mau.se
040-6657240
Fakulteten för lärande och samhälle
Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
Presentation
Eva Davidsson är docent i naturvetenskapernas didaktik vid institutionen för Natur, Miljö och Samhälle. Evas forskningsintressen rör generellt elevers kunskaper och attityder kring naturvetenskap. Mer specifikt är forskningen inriktad på tre olika områden. Det första rör språkutveckling i naturvetenskapliga klassrum och hur olika klassrumsmiljöer påverkar elevers lärande. Denna fråga har undersökts i SONAT-projektet som var ett samarbete mellan Malmö Universitet, Lunds Universitet, Mittuniversitetet och Århus Universitet i Danmark.
Det andra forskningsintresset rör elevers prestationer på storskaliga internationella studier, såsom PISA och hur man kan analysera kunskapstrender utifrån detta material. Frågan var central i PELS-projektet.
Det tredje forskningsområdet rör vetenskapskommunikation och lärande i informella miljöer såsom museer och science centers. Centralt är hur ny naturvetenskaplig och teknisk kunskap kan gestaltas och kommuniceras samt hur dessa miljöer kan bli arenor för livslångt lärande.
Publikationer
-
2021 | Artikel i tidskrift
In search for shared content and design in supervision training: a syllabus analysis in Sweden
Eva Davidsson, Martin Stigmar
-
2019 | Kapitel i bok, del av antologi
Vetenskapskommunikation och skolutveckling som en del av den tredje uppgiften
Anders Jakobsson, Eva Davidsson, Christian Abrahamsson, Charlotte Lagerholm, Johan Lind, Mimmi Malm, Karin Ollinen, Eva Pennegård, Louise Rietz, Eva Svensson
-
2019 | Konferensbidrag
Is there a shared content and structure in multiprofessional supervision training?
Martin Stigmar, Eva Davidsson
-
2019 | Konferensbidrag
Early Alert: en studie om förstaårsstudenters bristande studieresultat
Eva Davidsson, Niclas Andersson, Dorota Gorna
-
2018 | Konferensbidrag
Teachers’ Reflections on Science Instruction as a Language Activity
Anders Jakobsson, Eva Davidsson, Roger Johansson