Naturvetenskapens relevans för lärande och aktivt medborgarskap
Fakta
- Kontaktperson:
- Vildana Basic
- Finansiär:
-
- Forskarskola RelMaS – finansierad av Vetenskapsrådet
- Ansvarig vid Mau:
- Eva Davidsson
- Projektperiod:
- 01 januari 2022 - 31 december 2026
- Fakultet/institution:
- Forskningsmiljö:
- Forskningsämne:
Om projektet
Syftet med detta doktorandprojekt är att undersöka hur elever upplever naturvetenskapsundervisningens relevans genom att använda deltagande processer för att introducera elever i den svenska grundskolan till olika naturvetenskapliga yrken. Avsikten är att involvera elever, lärare och naturvetenskapliga yrkesverksamma i ämnesintegrerade samskapandeprocesser i klassrumspraktiker som behandlar samhälleliga dilemman. Vilken inverkan har detta på elevers lärande, intresse och motivation för naturvetenskap, naturvetenskapsundervisning och naturvetenskapens relevans?
Idéer och resultat inom detta projekt har presenterats vid följande konferenser:
- ESERA Conference 2025 i Köpenhamn: Embracing Transitions in Science Education
- Forum för forskningsbaserad NT-undervisning – FobasNT24 i Malmö
- NFSUN 2024: Revisioning STEAM education in times of Climate Change” i Reykjavik, Island.
- CIEAEM 74 - Mathematics and practices: Actions for futures (2023).
- Forskning i naturvetenskapernas didaktik (FND) — praktiknära skolforskning (2022).
Arbetet har även presenterats vid ett utbyte vid University of Sarajevo, Bosnien Hercegovina under 2024.
Projektet har även blivit sponsrat med ett stipendium från Stiftelsen för främjande av Malmö universitets utveckling för utbytes besök på: University college London, King´s college London och University of Reading. Där har projektet presenterats för forskare inom relevanta forskningsfält.
Publikationer
Forskningsmiljö
Projektet är en del av forskningsmiljön Studies in Science, Environmental and Mathematics Education (SISEME) och Disciplinary literacy and inclusive teaching.