FAKULTETEN FÖR HÄLSA OCH SAMHÄLLE (HS) | Seminarium
Att forska med och inte bara om barn
Fredag 25 april, 13:15 - 15:00
Niagara, NI:A0411, Nordenskiöldsgatan 1

Att forska med barn: Riktad fritid för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Under seminariet "Att forska med och inte bara om barn" kommer Rebecka Tiefenbacher, universitetsadjunkt vid Linköpings universitet, att prata om vikten av att inkludera barn med olika språkliga behov och förmågor i sin forskning. Fokuset under föreläsningen kommer att vara på vilka metodologiska utmaningarna det här arbetssättet för med sig.
Länk till Tiefenbachers avhandling
Föreläsare
Rebecka Tiefenbacher, fil.dr, Tema Barn, Linköpings universitet. Tiefenbachers forskning fokuserar på barn med funktionsnedsättningars erfarenheter och perspektiv i frågan om möjligheter till meningsfull fritid.
Ordförande
Angelica Wågby Gräfe, Institutionen för socialt arbete, Malmö universitet.
Anmälan
Om du är extern deltagare behöver du anmäla dig till angelica.wagby@mau.se senast dagen innan seminariet eftersom det krävs passerkort för att komma till salen.
BUF-gruppen (Barn, unga, familj) bjuder in till seminarium med Rebecka Tiefenbacher som i sin avhandling ”A Space Away From the Ableist Gaze? Separate Leisure for Children With Neuropsychiatric Disabilities” dels utforskat vad riktad fritid, det vill säga fritidsaktiviteter enbart för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, möjliggör och inte möjliggör för denna grupp av barn, dels hur forskning kan bedrivas med snarare än om barn med funktionsnedsättningar. I studien som bygger på etnografiskt fältarbete har Tiefenbacher följt barnens aktiviteter och handlingar som ett sätt att inkludera barn med olika språkliga behov och förmågor i sin forskning. Syftet har varit lyfta fram barnens röster i frågan om vad en riktad fritidsverksamhet kan göra för barn med neuropsykiatriska funktionshinders möjlighet till meningsfull fritid. Under seminariet kommer fokus vara på de metodologiska utmaningarna i att delaktiggöra barn i forskning oavsett social och kommunikativ förmåga och preferenser.