Torun Mattsson

En föreläsning om dans, idrott och utbildning

Dans finns som en del av idrottsämnet i skolan samt inom idrottslärarutbildning i de flesta länder i västvärlden. Idrottslärarstudenter har ofta en kulturell och idrottslig homogenitet trots försök till breddad rekrytering och få studenter har egna erfarenheter av dans.

Tävling och prestation står i fokus

Dansens position i idrottsämnet visar att funktionell dans, reproduktion och imitation av rörelser, prioriteras över konstnärlig dans, utforskande och skapande av rörelser. Det kan förklaras av ett fokus på tävling och idrottsliga prestationer i ämnet.

Belyser erfarenheter av dans, idrott och utbildning 

Förutsättningar för dans och för att utveckla barns och ungas kapacitet och kreativitet i olika utbildningssammanhang: i idrottsämnet, i förskolans eller i fritidshemmets undervisning kan problematiseras. Vilka möjligheter finns till kroppslighet och estetik i undervisning? I den här föreläsningen belyser Torun Mattson, med utgångspunkt i sin egen och andras forskning, erfarenheter av dans, idrott och utbildning samt synliggör olika (makt)relationer och handlingsutrymmen för elever och studenter i pedagogiska sammanhang.