Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
FAKULTETEN FÖR HÄLSA OCH SAMHÄLLE (HS) | Seminarium
En ny yrkesexamen för socionomer?
Onsdag 22 januari, 13:15 - 15:00
Niagara, NI:C1129, Nordenskiöldsgatan 1
Ett eftermiddagsseminairum med Tapio Salonen, seniorprofessor i socialt arbete på Malmö universitet, om hur socialtjänsten ska möta dagens utmaningar. Han är en av flera som har skrivit en skuggutredning om att det krävs en reform gällande specialistutbildningar för socionomer.
Seminariet i socialt arbete är en seminarieserie som arrangeras av Institutionen för socialt arbete (ISA).
Anmälan
Välkommen att delta i seminariet på plats i Niagara. Om du är extern deltagare behöver du anmäla dig till kettil.nordesjo@mau.se senast dagen innan seminariet eftersom det krävs passerkort för att komma till salen.
Nyligen har ett utredningsförslag presenterats för en ny yrkesexamen efter socionomexamen. Reformförslaget baseras på en uttalad samsyn bland yrkesföreträdare, fackliga organisationer, utbildning och forskning. Tiden är mogen för att stärka socionomernas kunskapsutveckling.
En sammanhållen struktur för socionomers specialistinriktningar innebär:
- Inrättandet av en ny yrkesexamen – specialistsocionom. Det ska vara en yrkesexamen på avancerad nivå om minst 60 hp efter socionomexamen.
- Det ska finnas specialistinriktningar inom flera områden, t.ex. barn, missbruk, äldre, våld i nära relationer, funktionshinder och ungdomar.
- För tillträde till utbildningen ska minst ett års yrkeserfarenhet gälla som behörighetskrav.
- En nationell målsättning föreslås med innebörden att hälften av alla socionomer ska ha genomgått en specialistutbildning år 2040.
-
Seminarium , 22 januari | FAKULTETEN FÖR HÄLSA OCH SAMHÄLLE (HS)
En ny yrkesexamen för socionomer?
-
Seminarium , 5 februari | FAKULTETEN FÖR HÄLSA OCH SAMHÄLLE (HS)
Sprutbytet som mötesplats
-
Seminarium , 12 februari | FAKULTETEN FÖR HÄLSA OCH SAMHÄLLE (HS)
How are children affected by growing up under a prolonged threat of deportation?
-
Seminarium , 26 februari | FAKULTETEN FÖR HÄLSA OCH SAMHÄLLE (HS)
Det gångna årets avhandlingar i socialt arbete
-
Seminarium , 5 mars | FAKULTETEN FÖR HÄLSA OCH SAMHÄLLE (HS)
Planseminarium – Rasmus Andersson
-
Seminarium , 12 mars | FAKULTETEN FÖR HÄLSA OCH SAMHÄLLE (HS)
Planseminarium – Tove Dackert
-
Seminarium , 19 mars | FAKULTETEN FÖR HÄLSA OCH SAMHÄLLE (HS)
Planering inför införandet av en ny socialtjänstlag
-
Seminarium , 26 mars | FAKULTETEN FÖR HÄLSA OCH SAMHÄLLE (HS)
Hur kan vi bygga en varaktig samverkan mellan praktik och akademi?
-
Seminarium , 2 april | FAKULTETEN FÖR HÄLSA OCH SAMHÄLLE (HS)
Överbelastningens dilemma
-
Seminarium , 9 april | FAKULTETEN FÖR HÄLSA OCH SAMHÄLLE (HS)
Planseminarium – Ann Edlund
-
Seminarium , 30 april | FAKULTETEN FÖR HÄLSA OCH SAMHÄLLE (HS)
Ett nytt ramverk inom psykiatrin
-
Seminarium , 7 maj | FAKULTETEN FÖR HÄLSA OCH SAMHÄLLE (HS)
Icke-diskriminerande forskningsetik
-
Seminarium , 14 maj | FAKULTETEN FÖR HÄLSA OCH SAMHÄLLE (HS)
Flervetenskaplig forsknings- och utbildningssamverkan i lokal och global miljö
-
Seminarium , 21 maj | FAKULTETEN FÖR HÄLSA OCH SAMHÄLLE (HS)
Jane Addams och fredstanken
Dela sidan