Pedagog på förskola läser högt ur bok.

Välkommen tilll ett seminarium där ULF-nätverket Didaktisk modellering i förskola presenteras.

Nätverk med tre kommuner

I nätverket, som pågick mellan åren 2021–2023, ingick tre skolhuvudmän: Lunds, Staffanstorps och Vellinge kommun. Det var otakten gällande undervisning i förskola, mellan styrdokument, beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund, som ledde till behov av kunskap. Samtidigt identifierades behov av kunskap om undervisning och didaktik i förskollärarutbildningen. ULF-nätverkets huvudsyfte var att pröva och samskapa didaktiska modeller och kunskap om vad som kan känneteckna undervisning i förskola.

Presentatörer

Universitetsadjunkt Helena Hansen
Professor Ann-Christine Vallberg Roth

Anmäl dig till seminariet om didaktisk modellering i förskolan

Samverkan i ULF-nätverket bestod av möten dels i styr- och processledargrupper, dels under nätverksdagar för alla ca 50 medverkande. Vidare genomfördes möten mellan nätverksdagarna i kommunernas och universitetets verksamheter.

Under seminariet presenteras resultatexempel från de prövade undervisningsuppläggen (modeller) utifrån en språktråd. Kunskapsbidraget består dels av en didaktisk modell i form av en epistemisk-didaktisk triangel, dels av att vi har prövat STREAM-didaktik. I praktikerna finns spår av professions- och undervisningsutveckling. Och i förskollärarutbildningen finns spår av teoriinformerade undervisnings¬upplägg såväl i den högskoleförlagda som i den verksamhetsförlagda utbildningen (HFU-VFU). Nätverket utmynnar i en fråga som inriktas på vad som kan känneteckna analys av undervisning i förskola, vilket ett nytt ULF-nätverk belyser.