Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
FAKULTETEN FÖR KULTUR OCH SAMHÄLLE (KS) | Seminarium
Klas-Göran Karlsson: "Historia som vapen 2: Putins historiska krig"
Tisdag 22 april, 10:15 - 12:00
Niagara, Nordenskiöldsgatan 1, NI:C1029

Historia som vapen 2: Putins historiska krig
RUCARR seminarium med Klas-Göran Karlsson, professor emeritus i historia, Lunds universitet, med breda samtidshistoriska intressen. Hans senaste böcker är Folkmord. Historien om ett brott mot mänskligheten (2021), Natur & Kulturs globalhistoria (2 bd, 2022), 1920-talet – en spegel för vår tid (2024, med Kim Salomon), och Lessons of History: The Holocaust and Soviet Terror as Borderline Events (2024).
Abstrakt:
Med utgångspunkt i den nya boken ”Ryssland och kriget om historien” kommer föreläsningen att kretsa kring den historiska dimensionens roll för att sanktionera, legitimera och rationalisera Putins krig mot Ukraina och mobilisera ryssar för det. När människor vänder sig om efter historia för att skapa mening och orientera sig i tiden sker detta inte godtyckligt och utan i enlighet med etablerade kulturella och politiska mönster. Föreläsningen kommer att ha en arkeologisk/genealogisk inriktning mot att dels identifiera Rysslands centrala historiekulturella skikt, dels analysera hur dessa skikt hanteras i nutidens ryska politiska diskurs.
Dela sidan