Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Forskare: ”Våldet har alltid varit central i det amerikanska samhället”
Skolskjutningen i Texas bör ses i ljuset av en lång och blodig amerikansk historia. Det menar Katherine Doerr, forskare vid Malmö universitet som bodde i Newtown när skolmassakern vid Sandy Hook ägde rum för tio år sedan. ”Vi måste fråga oss varför våld och vapen har fått en så framträdande roll i det amerikanska samhället”.
Katherine Doerr är själv amerikan och bodde i Newtown när en ensam gärningsman öppnade eld och dödade 27 personer, varav 20 barn på Sandy Hook Elementary School. Doerr kom att engagera sig politiskt för skärpta vapenlagar och intresserade sig även för dådet som forskare.
Nu är Katherine Doerr verksam vid Malmö universitet som lektor i utbildningsvetenskap och menar att våld och vapen historiskt haft en central plats i USA.
– Det amerikanska samhället har byggts på våld, på allt från massakrer på ursprungsbefolkningen till slaveri och kvinnoförtryck. Det är en del av vårt koloniala arv som fortsätter att forma oss. Vi måste börja ifrågasätta varför vi tillåter våldet att fortsätta och hur det kommer sig att vapen är så viktiga för oss.
Glömska har blivit ett sätt att hantera våldet, både nu och genom historien, menar Katherine Doerr.
– Varje gång en skolmassaker inträffar reagerar människor med bestörtning. Vi får samma polariserade diskussion mellan de politiska krafter som är för respektive emot striktare vapenlagar. Sedan händer inget, vi glömmer och går vidare. Det blir normaliserat.
Text: Jessica Bloem
Artikel i tidskrift: Never forget Sandy Hook Elementary: Haunting memorials to a school massacre
Dela nyheten