Vi använder cookies på vår webbplats. Genom att surfa vidare på denna webbplats accepterar du att cookies används.
-
Malmö universitet
- Utbildning
-
Forskning
- Forskning
- Starka forskningsmiljöer
- Forskningsämnen
- Forskningspublikationer
-
Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola: SET
- Forskarskola: Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskolan för yrkesverksamma inom hälsa, vård och välfärd
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Forskarskola: Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Forskarskola: SPLIT
- Forskarskola: Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Företagsforskarskola: Datadrivna system
- Forskarskola: GlycoImaging
- Forskarskola: BioCapture
- Forskarskola: Oral hälsa
- Forskarskola: FontD
- Forskningsevenemang
-
Samverkan & innovation
- Om oss
- Sök utbildningar
- Studentwebben
- Bibliotek
- För medarbetare
- Malmö universitet
- Åsa Harvard Maare

Åsa
Harvard Maare
Universitetslektor
asa.harvard@mau.se
040-6657364
Fakulteten för kultur och samhälle
Institutionen för konst, kultur och kommunikation
Presentation
Åsa Harvard Maare är lektor i visuell kommunikation. Hon undervisar på programmen Grafisk design och Visuell kommunikation, och är utöver det ordförande i kursnämnden på K3 där man arbetar med kvalitetsfrågor för hela institutionen.
Som lärare har Åsa ett specialintresse i att finna former för akademiskt skrivande och vetenskapligt arbete som tar avstamp i designerns praktiska och kreativa sätt att lösa problem. Hon har också undervisat mycket i teckning: perspektiv, illustration,ljus och skugga. Mindre personligt uttryck, och mer matematiska principer för teckning.
Åsa är utbildad till konstnär med inriktning på teckning, och hon har tidigare arbetat som konstgrafiker, tidningstecknare och illustratör. Hon har en PhD i kognitionsvetenskap, och hennes forskning handlar om socialt lärande (imitation och observationslärande) och hur design av lärmaterial och lärprocesser kan ta utgångspunkt i att elever och studenter behöver kolla på hur andra elever och studenter gör - både för motivation och för att plocka upp hur man gör ("savoir faire" på franska: hur man gör det man gör).
Publikationer
-
2019 | Konferensbidrag
Working in pairs in the classroom: Epistemic stance, rivalry and collaboration
Åsa Harvard Maare
-
2018 | Artikel i tidskrift
Playing cards: spatial arrangements for observational learning
Åsa Harvard Maare
-
2016 | Konferensbidrag
Playing Cards: Multimodal Communication and Use of Visual Artifacts
Åsa Harvard Maare
-
2016 | Konferensbidrag
Being there: impersonating the designer-researcher-participant
Åsa Harvard Maare
-
2015 | Doktorsavhandling, monografi
Designing for Peer Learning: Mathematics, Games, and Peer Groups in Leisure-time Centers
Åsa Harvard Maare